Megjegyzések
Megjegyzések:
Keletkezéstörténet
Párizsban keletkezett vers – Ady így vall Hatvany Lajosnak egy ezidőtájt írott
levelében: „irigyellek fájdalmaidért, mert ezek fiatalok, szépek, daliások, mint a
középkor lovagapródjai. Az enyeim vasorrú bábák, s bár még te is hamar nevetsz ki
unva a régi fenyegetőzést, mely senkit se ijeszt meg, baj van. Érzéseiben élt és
fölélt, becsületes embernél nem szeszély és véletlen, ha előre lármázik, s szinte
elébe jajgat a maga elpusztulásának.” ([Párizs, 1910. jan. 5. előtt]; AEL
III. 9.) Ez utóbbi gondolat a vers apologetikájaként is
magyarázható.
Ady Lajos beszél könyvében arról, hogy 1909 decemberében „újból akaratgyöngévé
lett” Ady (109.). December–január folyamán Budapestről és Párizsból írt levelei
betegségre, szomorúságra, jövőjével való elégedetlenségre panaszkodnak. „Ez a
magyarországi pár hónap befűtött nekem nagyon, habár bizonyos fokig szükségem volt
reá. Meghurcolt, beteggé tett s undorral töltött el magam, életem és céljaim
iránt.” (Diósi Ödönnének, [Budapest, 1909. dec. 7.] „Se célom, se
akaratom, se munkáőm, se látásom, se végem, se mám, se holnapom.” (Lukács
Hugónak, [Párizs, 1909. dec. 30?, AEL II. 306.] A vers
tematikájában és hangulati alaptónusában jelen lévő emocionális és gondolati
elemek a tél végégig kitartanak, amint az Hatvany Lajosnak, bizalmas barátjának
szóló vallomásában megfigyelhető: „Én nagyon szegény vagyok. És már harminckét
éves. És nincs energiám s nincs vágyam a világot új szenzációkkal meglepni.
Mentsen meg az Isten hasonló helyzettől.” (Hatvany Lajosnak.
[Budapest 1910. márc. eleje]; AEL III. 47.)
A költeményben hangsúlyosan megjelenő gyermektelenség gondolata – ahogy Király
István igen találóan rámutatott – „kiváltképp alkalmas arra, hogy a
kilátástalanság képi hordozójává váljék. Jelképes volt az, hogy Ibsen
Rosmersholm-jától kezdve Móricz >Isten háta
mögött c. regényén, García Lorca Yermá-ján át Albee
Nem félünk a farkastól c. drámájáig annyi újkori mű érzékeltette
gyermektelenséggel, gyermekhiánnyal az elsodort létet: a reménytelenséget, az utat
tévesztést. S így volt ez Ady Endre esetében is. Olyan versek, mint A fiam
bölcsőjénél; Ezvorász király sírirata; Az
eljátszott öregség; Nagy sírkertet mérünk stb. jelezték,
mennyire foglalkoztatta ekkoriban a költőt a gyermektelenség gondolata, mennyire
foglakoztatta, hogy »mag nélkül halálra-szántan« élt (Virág-fohász virágok
Urához).” (Király II. 277.)
Az ifjúság/öregség/vénség oppozíciók több más versében is lényeges tematikai
csomópontok (pl. 1908-ból az Én fiatal maradok, Morognak a
vének, Álcás, vén valómmal).
Földessy szerint a költemény haangja Pósa-bácsis, de „az »öregséghez« nagyon illik
a régimódi-költői beszéd” (Földessy: Amt 171.).
Irodalom
Földessy: Amt 171.; Zelk Z.: „Az eljátszott öregség”
Pénteki levél. Élet és Irodalom 1969. jan. 25. 4. sz. 2.;
Király II. 277.