Bibliográfiai adatok
A hangsúlyosok hexametere
Szerző: Arany János
Bibliográfiai adatok
Cím: Arany János Munkái
Alcím: Kisebb költemények 3. (1860-1882)
Dátum: 2019
Kiadás helye: Budapest
Kiadó: Universitas Kiadó
ISBN:
Szerkesztő: Korompay H. János
Sajtó alá rendező: S. Varga Pál
Kézirat leírása:
Ország: Ismeretlen.
Azonosító:
A kézirat leírása:
Keletkezés:
Dátum:
Hely: Budapest
Nyelvek:
magyar
Kulcsszavak:
vers
Szövegforrások listája:
- Szövegforrás I: A kritikai kiadás szövege
- Szövegforrás II: HV 1888, 421
Elektronikus kiadás adatai:
A kritikai kiadás készítői: Palkó Gábor és Fellegi Zsófia
transcriber: Csonki Árpád
XML szerkesztő: Fellegi Zsófia és Bobák Barbara
Kiadás:
digital editionMegjelenés:
M1 HV 1888, 421. (Rögtönzések, tréfák, sóhajok; az Akadémiai papírszeletek VII. darabjaként) (alapszöveg) [ AJÖM VI., 158.]Megjegyzések
Megjegyzések:
KeletkezésBp
. Sem a
HV 1888
, sem az
AJÖM VI
. nem datálja; keletkezésének idejét az valószínűsíti, hogy tematikailag a
Hangsúlyos verseléssel rokon, amely a
HV 1888
szerint 1880 körül keletkezett (lásd ott). A
Szász Károlynak való ajánlás indoka ismeretlen; tekintettel arra, hogy a verscímek
alatt szereplő zárójeles megjegyzések rendszerint Arany Lászlótól származnak a
HV 1888
-ban, ezt a megjegyzést is a szövegkritikai jegyzetek közt tüntetjük fel.
Arra sincs adat, hogy Arany László miért sorolta a verset az Akadémiai
papírszeletek közé; mivel nem kapcsolható akadémiai eseményhez, a
besorolást nem tartottuk meg.
A vers keletkezése összefügg a magyar ritmus alapkérdései körül kibontakozó
vitákkal; az egyik a kvalitatív és kvantitatív elv viszonya, a másik a szó- és
szólamhangsúly alternatívája. Ami az előbbit illeti, Fogarasi János (aki a hangsúly magyar ritmusban betöltött szerepét felismerte) a
természeténél, ill. helyzeténél fogva hosszú szótag mellett a „mennyiségi
nyelv”-nek tekintett magyarban kivételesként tekintette lehetségesnek a hangsúly
előidézte szótaghosszúságot: „Az önhangzó hosszúnak háromképen vétethetik, u. m.
mennyiségi nyelvekben 1. megnyujtás (ékezés) 2. ösztétel (positio) által; és hangsulyos nyelvekben 3. hangsuly által. Ez utolsó a magyarban csak gyéren
használtatik.” (
Művelt magyar nyelvtan elemi része, Pest,
Heckenast, 1843, Második czikkely, Verselés, Első szakasz,
A verstan elemei s alapelvei, 118. §, Verstagok, 317.) Ezzel
szemben Toldy Ferenc a magyar verstan átalakítására irányuló kezdeményezését a
Budapest
Fogarasi
által „hangsúlyos”-nak minősített német nyelv ritmikai elvére
alapozta, amelyben a nyomatékot a szó „gyökértag”-jának (tőszótagjának) hangsúlya
adja. (
Schedel [Toldy] 1844
) Fogarasi János
Toldy
szerint a magyar nyelvben – ellentétben a göröggel és a latinnal – a
szótaghosszúság elve esetleges a logikai hangsúly szempontjából: „Az időmérték
elve anyagi, t. i. a’ külső szó, a’ súlymértéke szellemi, t. i. a’ fogalom”.
(252.) „Ellenkező tehát a’ magyar nyelv természetével azon
mértékrendszer, melly a’ szótagok külterjén (az időn), nem a’ belterjén (a’
súlyon) alapszik” (253.), s így zavart kelt, ha a nyelv anyagi oldala
ellentétbe kerül a szellemivel, vagyis ha a hangsúlyos szótag rövid, vagy a
hangsúlytalan szótag hosszú. Emiatt hibáztatja – Kisfaludy Károly mellett – Toldy Ferenc
Vörösmarty
t is, „ki a’ magyar hexametert köz hit szerint is, fény pontjára
emelte”; a Zalán futása első négy sorában 12 hibás
szótagot talál („súlytalan szótag az arsisban”).
A magyar olvasó szerinte úgy győzi le az ellentmondást, hogy a hangsúlyt részesíti
előnyben a hosszúsággal szemben; trocheusnak olvassa az olyan jambussorokat, mint
pl. „Vigan lebegsz körültem, / Miként Zephyr tavaszkor” (255., a
sorpár Berzsenyi Dániel
Egy leánykához című verséből való). Ennek az
átértelmezésnek felel meg Vörösmarty Mihály
Arany
parodisztikus sora, amelyben a Toldy-féle „hangsúlyos hexameter”
hangsúlyai egy kivétellel rövid szótagokra esnek, míg a hangsúlytalan szótagok
mind hosszúak.
Arany János
Toldy
olyan verselési gyakorlatot sürgetett, amelyben „az arsisba egyszersmind hosszu ’s a’ thesisbe
egyszersmind rövid szótag jut” (258.; arsison és thesisen nyomatékos,
vagyis hangsúlyos, ill. nyomatéktalan, vagyis hangsúlytalan szótagot ért).
Toldy Ferenc
Arany
egyik Töredékes gondolatában állapította
meg, hogy a magyar ritmusban a kvantitatív és kvalitatív elv független egymástól.
A rövid szótaggal kezdődő jambus védelmében írja: „Hogy a hangsúlyozott szó
egyszersmind hosszú legyen, azt követelni fölösleges. Igen jól lehet azt röviden
pattantani, mégis emelni”. (
Töredékes gondolatok VI., A drámai versalak és
pályaműveink, AJÖM X., 555.; a „hangsúlyozott
szó” kifejezésben nyilvánvalóan szótag értendő.) Részletesebben lásd
Kecskés 1991, 259–260.
A hangsúly tekintetében már Arany János
Fogarasi
úgy ítélte meg, hogy minden szóban van egy hangsúlyos szótag; ezt az
elvet Fogarasi János
Toldy
is magáévá tette. Ezt Toldy Ferenc
Arany
ugyancsak elvetette; már Arany János
Tompá
nak 1856-ban írt levelében cáfolja a
szóhangsúly-elvet: „Eddig Tompa Mihály
[hiány]
én
is hittem, hogy van grammaticai hangsúly, azaz minden
magyar szónak első tagja megnyomatik. Nem vizsgáltam, de
annyit fecsegték a fülembe, hogy elhittem. Azonban most, figyelmezvén a dologra,
rájöttem, hogy a magyar nyelvben afféle hangsúly (mint a német gyökszótagban) nem létezik; egy szótag sincs, mely néha hangsuly nélkűl is ne mondatnék a beszédben [hiány]
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: ismeretlen
Egység: karakter
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: ismeretlen
Egység: karakter
[hiány]
. Ha ezt mondom: »szeretem «: igaz, hogy az
első tagot megnyomom, mert ez egy mondat, tehát logicai hangnyomattal ejtem ki; de ha már azt mondom: »nem szeretem,« szeretném látni a fület, bármily hosszú is
az, mely a sze-szótagon legkisebb hangsúlyt érezne.” (
AJÖM XVI., 729.) A levélrészlet („most, figyelmezvén a
dologra”) nyilván összefügg azzal, hogy [hiány]
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: ismeretlen
Egység: karakter
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: ismeretlen
Egység: karakter
Arany
ekkor írta A magyar nemzeti vers-idomról
című tanulmányát. Ebben így fogalmazza meg a szólamhangsúly elvét: „a mondatban
azon szótag, melynek hangját felmondás közben, kissé fölebb emeljük s ezért
hangsulyosnak szoktuk nevezni, uralkodik azon szók fölött, melyek hozzá
legszorosban tartoznak: ha tehát a sormetszet határai közé egy hangsúlyos szótag s
az alárendelt hangsulytalanok esnek, úgy a részarányos felosztás bensőleg is tökéletes. Arany János
[hiány]
E csoportosulása a gondolat- és szóknak minden ütemben egy góc, a hangsulyos tag körül, bármely nyelvü költészettel közös ugyan, de
sehol sem annyira érezhető, mint nálunk: azért ezt úgy tekintem, mint egyik jellemvonását a magyar rhythmusnak.” (
AJÖM X., 229–230.)
A szótaghosszúság alárendelése a hangsúlynak, ill. a szóhangsúly-elv együtt
vezetett a szólábazás jelenségéhez, amelyet a vers ugyancsak parodizál (a szókezdő
hangsúly miatt a „hangsúlyos hexameter”-ben – a verslábak hosszú kezdőszótagjának
mindig szókezdetnek kell lennie).
Ahogyan a Szász Károly-ajánlásnak nem ismerjük hátterét, úgy annak oka sem
ismeretes, miért reagált [hiány]
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: ismeretlen
Egység: karakter
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: ismeretlen
Egység: karakter
Arany
1880 körül Arany János
Toldy
1844-es elméletére; Greguss Ágost
1880-ban megjelent verstana (
Magyar költészettan, Bp., Eggenberger) már
világosan megkülönbözteti az ütemhangsúlyos és az időmértékes verselést (lásd
Kecskés 1991, 297.).
Toldy Ferenc
A hangsúlyosok
n
hexametere
Jegyzet
hangsúlyosokAzok, akik a szótaghosszúságot a hangsúlytól teszik függővé, és minden szónak önálló hangsúlyt tulajdonítanak (lásd: Keletkezés).
Ezért adjuk oda Vörösmarty hatosait
n
?Jegyzet
Vörösmarty hatosaitVörösmarty Mihály hexameterei; az „alternatívát” a következő vers, a Zalán futása első négy sorát a „hangsúlyosok” elvei szerint átalakító Hangsúlyos verselés mutatja be.
A hangsúlyosok
n
hexametere
Jegyzet
hangsúlyosokAzok, akik a szótaghosszúságot a hangsúlytól teszik függővé, és minden szónak önálló hangsúlyt tulajdonítanak (lásd: Keletkezés).
Ezért adjuk oda Vörösmarty hatosait
n
?Jegyzet
Vörösmarty hatosaitVörösmarty Mihály hexameterei; az „alternatívát” a következő vers, a Zalán futása első négy sorát a „hangsúlyosok” elvei szerint átalakító Hangsúlyos verselés mutatja be.