X (Close panel)Bibliográfiai adatok

Népnevelési ügyben

Szerző: Arany János

Bibliográfiai adatok

Cím: Arany János Összes Művei X. kötet
Alcím: Prózai művek 1.
Dátum: 1962
Kiadás helye: Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
ISBN: 9630500396
Szerkesztő: Keresztury Dezső
Sajtó alá rendező: Keresztury Mária

Kézirat leírása:

Ország: Ismeretlen
A kézirat leírása:
History:
Kézirata nincs.

Keletkezés:

Nyelvek: magyar
Kulcsszavak: cikk

Szövegforrások listája:

  • Szövegforrás I: A kritikai kiadás szövege

Elektronikus kiadás adatai:

A digitális kritikai kiadás sajtó alá rendezői: Palkó Gábor és Fellegi Zsófia
XML szerkesztő: Bobák Barbara és Fellegi Zsófia
Közreműködők: Csonki Árpád , Horváth-Márjánovics Diána , Káli Anita , Metzger Réka , Móré Tünde , Roskó Mira , Sárközi-Lindner Zsófia és Vétek Bence

Kiadás:

Digitális kritikai kiadás
A kiadásról:
Kiadó: Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Irodalomtudományi Intézet
Kiadó: Petőfi Irodalmi Múzeum
Kiadás helye: Budapest
2019 ©Free Access - no-reuse

Megjelenés:

Társalkodó 1841. júl. 14. Másodszor Lukácsy Sándor közölte: Csillag, 1956. 10. sz. Aláírása:
Jeandor
Arany János
(
Szlntá
Nagyszalonta
ról, Biharbul) A cikket
A.
Arany János
, a „beküldő", nem korrigálhatta. Kiadásunk a Társalkodóban megjelent szöveget követi.
X (Close panel)Megjegyzések

Megjegyzések:

A.
Arany János
-nak ez első nyomtatásban megjelent cikke, amelyet eddig ismerünk. Nem nevével jegyezte ugyan, de a cikk végére írt álnévről
Jeandor
Arany János
(
Szlntá
Nagyszalonta
ról, Biharbul) kétseget kizáróan megállapítható szerzősége. Francia köntösbe bújtatott nevét máskor is használta álnévül. Hogy miért nem említette ezt a cikkét később sohasem, nem tudjuk. Valószínű, hogy csak megfeledkezett róla. De az is lehet, hogy nem tartotta megörökítendőnek. Álnéven közölt írásaínak nagyobb részét egyébként sem vette fel művei közé. A cikk keletkezésének körülményeíről semmi adatunk sincs. Figyelemre méltó, hogy
A.
Arany János
körülbelül egy évvel azelőtt írhatta, mielőtt Szilágyi István Nagyszalontára került. Eggyel több érv ez amellett, hogy a mozgékony barátnak csak bátorítani, táplálni, de nem felkelteni kellett
A.
Arany János
közéleti és írói érdeklődését. A cikket aligha mások biztatására írta a költő. A benne tárgyalt kérdések közvetlen tapasztalásból merülhettek fel benne. 1839 januárjában — mert nem érzett magában erőt arra, hogy olyan terhes pályán haláláig megmaradhasson, és mert gazdálkodás nélkül, amire a lelkiismeretes tanítónak nem juthat elég ideje, mint házas ember megélni nem tudott — lemondott korrektor-tanítói állásáról. Ősszel írnok lett, s nem sokkal később másodjegyzővé választották. Másfél év alatt aztán megtapasztalhatta új foglalkozásának nehézségeit. Szokása szerint ezeket is „alapos studium tárgyává tette". Cikke azt mutatja, hogy akkor is munkakörének elvi kérdései, a jegyzői hivatás erkölcsi problémái, függetlenségének gondjai érdekelték. Az 1830-as évek megélénkülő közéleti irodalmában —
A.
Arany János
cikkének tanúsága szerint is — egyre fontosabb helyet foglaltel a nép. Népen akkor természetesen mást értettek, mint ma. A népnevelés is sokkal többet jelentett tehát ezekben a vitákban a szokásos iskolai vagy akár iskolánkívüli népművelésnél.
A.
Arany János
cikke sem iskolai kérdésekkel foglalkozik. A kor politikai szempontból is igen lényeges kérdését, a falu világi vezetőinek, a politikai szervezés rendkívül fontos embereinek, a jegyzőknek szerepét, hovatartozását, függését vizsgálva a felnőtt nép politikában és emberségben való nevelésével foglalkozik. A cikk hangja — bár mai tudásunkkal észrevehetünk benne némi személyes érdekeltséget — higgadt, tárgyilagos. A hely, ahol megjelent, nem is tett volna lehetőve mást. A Társalkodó a konzervatívok hirlapjának, a Jelenkornak volt melléklapja. Ezen persze nem a szó mai jelentése értendő. Volt a Társalkodóban minden, ami később a lapok tárcarovatába került: a napi híreken és a szorosabban vett publicisztikán túlmenő mindenféle olvasmány. A lapot 1832—37-ig Bajza József szerkesztette, azután 1848-ig Helmeczy Mihály. Hetenként kétszer jelent meg, s a maga módján elég jó színvonalat tartott. A harmincas évek vége felé mindig nagyobb helyet kapott benne a nem napi kérdésekkel foglalkozó közirodalom.
Helmeczy
Helmeczy Mihály
az ország minden részéről közölt beküldött cikkeket. Ezeknek a cikkeknek írói a vidéki értelmiség köréből kerültek ki: orvosok, mérnökök, tanítók, lelkészek, jegyzők szóltak hozzá a vitatott kérdésekhez. Legtöbbször foglalkozásukat is megjelölték nevük mellett. Az 1840—41-es évfolyamban számos cikk foglalkozik az iskolai, főiskolai reformtörekvésekkel, a népművelés nemzetiségi vonatkozásaival, a tanítók és jegyzők kérdeseivel stb. Lehet, hogy egy
A.
Arany János
cikkében olvasható utalás egy Kecskés Lajos nevű író közleményére vonatkozik: Átalányos szempontok a népjegyzői hivatalról, a jan. 27. és 30-i számban; ebben egyébként is vannak rokon gondolatok. Árbocz és Jenő ugyanúgy kezdi Gondolat-töredék az 1841. év elején című évfolyamnyitó cikkét, mint
A.
Arany János
az övét: Haladunk! Ugyanezek a szerzők Népnevelés címen a költőéivel egybehangzó gondolatokat vetnek fel (Febr. 27.),
A.
Arany János
tehát általánosan vitatott kérdésekhez kapcsolódott a maga megjegyzéseivel. A javaslat, amellyel a jegyzőket függetleníteni szeretne a helyi hatalmasságoktól, s ezt a népnevelés szempontjából annyira fontos hivatalt mentesítem akarja a szokásos korrupciótól, a centralisták alkotmányreformjaínak szellemével tart rokonságot. A vidéki élet visszásságának rajzában, egy-egy tömören megrajzolt kép elevenségében, a mondatok zsúfolt nehézkességében, de főképpen a cikkíró egész magatartásában pedig van valami, ami Az elveszett alkotmány költőjét idézi emlékezetünkbe.
 
7. NÉPNEVELÉSI ÜGYBEN  
  Haladunk! hála nemzetünk nemtőjének, hála azon nagy honfiaknak, kik hő buzgalmú honszeretettől vezéreltetve, szónoklat, irás és tett által e haladást előmozditni törekszenek! Haladunk! és pedig, átalánvéve, előrehaladunk, bár itt ott még e tekintetben sok a kivétel. Haladásunk feltünő jele s üdvös zsengegyümölcse különösen, hogy folyó s más irataink, sőt még, nagy részben szépirodalmunk is, telvék népnevelési, képezési eszmékkel, -elvekkel, mik nélkül általányos nemzeti műveltség s polgári jóllét nem keletkezhetik. Olvasunk népiskolák iránti ohajtásokat, javaslatokat, itt s amott a nép-képezésben mármár tettleges és szép reménnyel biztató lépéseket; s ki emberi nevét szellemi tekintetben megérdemli, örül a sok jót igérő zsöngéknek. De vajjon ki is ne örülne, látva vagy remélve, hogy azon pór fia, ki maga, ökreinek hű szolgálatában növekedve, jelenleg nevét leirni, vagy a már leirottat elolvasni sem képes; kit ismérethiány, italvágy s renyheség szinte végpusztulásra juttattak, hasznos isméretekkel, józansági föltéttel s iparral lépend-ki a kedvteléssel gyakorlott szorgalmas, szép isméretek s tehetségekkel azdag, okos és szelid oktató által vezérlett iskolából; viendi magával anyagi jóléte, szellemi képződése életteljes csiráit; helyre állitandja, növelendi s termékenyitendi atyja pusztuló telkeit, holdait — s az apák mohos sirjai fölött szebb életben virul-fel az uj nemzedék?! Szép remények! adja isten, minélelőbb teljesüljenek! — De nem tagadhatjuk, e teljesülésnek még igen sok akadálya van, mint szellemi ugy anyagi tekintetben is, miket már sokan, sok izben elősorozának, — de melyek fölött ha ujat nem mondhat is az ember, legalább a régibben hallottat, olvasottat fris emlékezetbe hozza, s már hasznot tett, mivel olyan tárgynak hallgatásba sülyedését vala részvényes gátlani, mely kell hogy minden időben éber figyelemmel kisértessék. Mit tett a törvényhozó testület eddigelő népnevelésünkre nézve? azt a közelebb országgyüléseken alkotott, a köznép anyagi jobblétét tárgyazó törvénycikkekből kiki tudja; mit kellene még tennie, erről sokan irtak, vélekedtek, szólottak. Helyeztessék a nép, mondák sokan, anyagilag jobb karba, nyittassék neki ut iparra, szorgalomra azáltal, hogy legyen a föld, melyet müvel, tulajdona; legyen iskolája hol a szükséges isméreteket megszerezhesse, hol elméje, szive képeződjék. Helyes! — De tegyük-át csak magunkat képzeletünkkel ama már szebb jövőbe, midőn tehát a föld népe, legujabb országgyülésünk nemes bajnokait áldva, átalányosan tulajdonát szántandja; midőn gyermeke az élet reggelét 12—14 évig, hasznos és célszerü isméretek tanulásában jól rendezett iskolákban töltendi el: vajjon mindent tettünk-é már reá nézve? Nem! — Hallom: folyvást képeztetni, müveltetni kell a népnek, — naponkint gazdagittatni isméreteiben: mert az iskolában a gyönge növendék lelkére nyomott kép, mint viasznyomat, bármi hű bélyegzővel volt is leütve, a serdülő kor vérhevétől olvasztva, romlott társaságban, példákutánzásaáltal, könnyen kitörültethetik. — De ki legyen tehát képezője, folytonos mivelője a népnek serdülő s felnőtt korában? Több jeles felelé már: a lelkész, ki a nép fölött rendesen tisztelet s buzgalomszülte tekintetet gyakorol. Ez eszmét nem lehet nem helyesleni; de ez épen nem akadályoz bennünket egy fokkal tovább lépni. Vessünk csak egy pillanatot pórnépünk eddigi, s fájdalom! jelenlegi mivelődésére serdülő s felnőtt korában. Kikerülvén a pórfiu iskolájábul, (ha ugyan oda bekerült volt, mi ugyan még sok helyen csak kivételkép történik) mint börtönbül szabadult rab, nyilt ajakkal fut a szabad légnek élvezetére, apja ökrei őrzésére, az unalmas szótagolást, minél talán tovább három télen-át számtalan ütleg dacára sem haladhatott, ostorosi hivatallal felváltandó. Összevegyülten azokkal, kik iskolában soha nem voltak, s azoktul gunytárgyul tétetve-ki: szégyenli kevés lelki elsőbbségét, mint uj cimboráitul kinevetett tulajdont; szégyenli a müvelődésnek rá ragadt némi kis jelenségit; az iskolában netalán megtiltott hajzsirozást, a zord tekintetet adó homlokhaj-nevelést (vidékünket értve) uj erővel életbe hozza; tiszta ruhát, nehogy a szurtosok által gunyoltassék, nem veszen; imát mondani, iskolában nyert isméreteit napfényre hozni, közkacajtól rettegve, nem meri; — ellenben, csupán hasonlat kedviért, káromkodik, iszik, s mivel ez utóbbinak föltéte, a pénz, ritkán honos nála, aprólékos lopásokra, majd némelyik nagyobbakra veteműl, s mind ezt a tanyacimborák kedviért!  
  Igy töltve el az iskola s nősület közti időt, miután ez utolsón, jól v. rosszul, átesett, ha ugynevezett tisztes ember akar belőle válni, ismét uj iskolába, az elsőnél, ha jól alkalmaztatnék, véleményem szerint maradóbb hatásuba, t. i. faluja ármási, kisbirói, vagy más ily alacsonyabb hivatalába lép. Ne nevessünk, uraim ! hivata1, mondom, mire szinte alkalmas, lélekisméretes egyed kivántatik, minek megfelelni eskü kötelezi. — Ez uj állásban, a mármár feledésbe tűnt iskolai tanulmányokat; irást, olvasást, számolást előkeresi, vagy ujonnan tanulni kénytelenül,
n
Jegyzet Értem még itt a magyar helységeket. Oláh, rác helyeken, tapasztalatilag, több helyütt, irás-tudás nélkül, mégeddig egész tanács, tan nélkül, — lucusanon lucendo — fennállhatott. A beküldő.
majd mint adószedő, közpénzkezelő, tanácsbeli, vagy szinte helység birája alkalmaztatva, még nagyobb szükségét érzi a tanulmányoknak, ohajtna utmutatás, példa által okulni. Hja, de mikép? az egyetlen diákos ember a tanácsban, a jegyző, nem igen dicséretes példával halad — szabálylag véve — előre; üres idejét, miből ugyan élte nagyobb része áll, vagy önmaga azzá teszi, — ivással, dohányzással tölti, a nem üreset, szükségtől hajtva, szántásvetésre használja, s kivált ha mint e lapok egyik számában tanácsoltaték, még rendőr, vagy szinte éjiőr is leszen, különben is kikürtölt hanyagsága mellett, nem fog időt szakitni, hogy birák-uraimékat oktatgassa, rendre szoktassa. Fájdalom, ez még sok helyütt igy áll! s épen ezért mondá ki javitólag az 1836dik évi IXd. törvénycikk, hogy jegyzőt, a közönség szabadon fogad, szabadon még időközben is e1bocsáthat. Ohajtom, mindenütt e törvény értelmében történjék a jegyzőfogadás s elbocsátás. Szabadon, mondja a törvény. De vajjon szabadon fogad-é akkor, midőn jegyzőfogadási szabadsággal ellátva, szétnéz, de egyedet, jegyzőnek alkalmast nem ismérve, de nem is tudva mit tészen alkalmasnak lenni, tanácsot kér, s a tanácsadó vagy aljas önhaszonbul valamely teremtvényét, vagy tudományos, sokszor katonai vagy más pályán, s erkölcsileg is hajótörést szenvedett rokonát, ismerősét, védencét tolja rá; — vagy, mit gyakori tapasztalás igazol, valamely jómadár s szájas borhős bukkanván rá, vagy önfészkében fölkeresve, miután tehetségit hatalmas bőbeszédűséggel előtrombitálja, teljesithetlen igéretekkel, valósithatlan szabadság-munkálási tervekkel magát ráhizelgi; elődje fizetését, ezen alapelvből „jobb valami semminél" indulva-ki, bármiként megnyirbálva elfogadja, s több ily csábszereket használ, céljának, habár jóviseletü elődje kiturásával is — létesitésére. S ez-é a szabad választás uraim!? Példát tudok, midőn egy iskoláit dicséretesen végzett, de szegénysége miatt fölebb nem vergődhetett főszolgabirói irnok, ki erkölcsileg is legkisebb bünnel jelölve nem volt, főnöke hatalmas rábeszélő ajánlása mellett is el nem fogadtatott, mert egy ugynevezett mi hozzánk való — azaz amolyan ostoba s iszákos, mint kiket példával vezetni kellende, — ellene poharazott. S ez-é a szabad választás? ide célzott-é a fentérintettem törvény? De tegyük-fel: ily módon sikerült a népnek alkalmas, értelmes, — szóval oly jegyzőt választani, mely őt, isméretterjesztés, beszéd, tett által vezérleni képes lenne. Hol régi rossz van, ott uj jót kell behozni, ujitó pedig, légyen az bár ki, bár halkan lépdelő, — ellenségeket fog szerezni. A jegyző kiván tisztének, népmüvelési tekintetben, megfelelni; kiván az avult rossz rendszer helyett ujat, jobbat behozni: már népszerüségét elvesztette; igy például: ha nemcsak önmaga bornemivó, de kivánja a kancsót a józan tanácskozások helyéről is számüzni — már nem kell; akar földesur s jobbágy között bizodalmas egyértést, legalább megférést eszközleni, már szinmutató: tehát nem kell; ellenmond agyrémi terveiknek, eldoradoi reményeiknek: már nem kell. S ekép gyakran megtörténik (mert a népjegyzői hivatal egyedeit sem lehet, — mint nem bármely más osztályát az emberiségnek — kivétel nélkül, általányosan im medicabile vulnusnak, sentina reipublicae-nek vélni) megtörténik, mondom, hogy épen azért nem kell valamely jegyző a községnek, mert a törvény értelmében jóerkölcsü, azaz: kötelességét, mely nemcsak körlevelek kikurjongatásában, de inkább a pórnép művelésében áll, szentül teljesitni ügyekező vala; mert rosszat irtani, jót ültetni törekvék, de ingatag állása miatt, az üdvös, de épen ezért nem a gyermekileg gondolkozó nép ínyére készített orvosság, (nép nyelvén fejezve-ki) torkára forrott. S ime ez vala ismét a szabad elbocsátás! Szabad elbocsátás, mire a népet v. 1-ször megrögzött balitéletei, szokásihoz ragaszkodás, vagy 2-szor valamely hivatal-koldus s aljas célból áskálódó egyed, vagy 3-szor földesur, tiszt, közbirtokos stb. személyeskedése birták, mondhatnók: kényszerítették! mert, Kisfaludy Sándorkint „a pórnem tudja mit, miért szeressen" s fájdalom ! ez honunkban még sokáig fog állani; mindaddig t. i., mig a müveltségnek hozzá illő fokáig kiképezve nem leend: már pedig mi módon képződhessék-ki, ha azon egyedet, ki hivatali kapcsolatánál fogva őt formálni leginkább képes lenne, mihelyt durva érzékeinek nem hizelg, elmozdithatja? Bizzuk csak az iskolagyermekre tanitói választását s elbocsátását: egy szigoru dorga szó legvétkesb tettiért elég ok leend látcsalódásának bármily érdemes oktató elbocsátására; s ha választani kell, mindenkor olyanra esnek vágyai, ki alatt legtöbb órája marad pajkos kihágcsálásokra, ki hibáit hunyt szemmel nézendi, sőt kedvteléseit, haszinte vétkesek is azok, önkényt előmozdítja. Igy van ez a jegyzőre nézve; s ha ily állásban hivatásának, nemesb értelemben, a legjobb sem felelhet-meg, nem csodálhatni.  
  Nem célom azonban, ez emberosztályra nem érdemlett dicseretet halmozni, s bennök a népművelésre nézve, szabálylag véve, (in regula) még csak a jó szándékot is elővélni: sőt ünnepélyesen kimondom, hogy ily jegyző, milyent föntebb mintakép álliték-elő, a gyakorlati világban csak irmag. De mi az oka, hogy irmag? a szabad választás, v. egész alságban, a törvény szavaival fejezve-ki: fogadás. Tudja már az öregbíró, mert tapasztalta, hogy az ökröt, szemre főre megnézve, vagy egy jó magyar szóval megszemlélve: minél jutalmasb áron megveheti, annál jobb; e hasonlatból indulva, megszemléli a leendő jegyzőt, s ha azt elegendő kültulajdonokkal felruházva (a magyar zsinoros nadrág s hájas vagy legalább hosszu csizma is a ruházmányok közé értetve lévén) — találja: megfogadja mégpedig jutalmas áron (olykép t . i. hogy azon jövedelmi ágból, mely a jegyző fizetését az illőség legalsó fokára emelendette volna, borra és zsebbevaló is jusson) és mintegy árcsökkentési uton. Hogy ilyen fizetés mellett, ily állapotra becsületes s tudományokkal fölkészült egyed nem kivánkozik, könnyű átlátni, s ha néha, egy sors-üldözte, mint utolsó menedéket, mint kopár sziklát hullám között meg találja is ragadni: az ellene folyton zugó elemekkel, melyek között inség viszen főszerepet, küzdve, midőn saját körülményit csak a remény vékony hártyája rekeszti a kétségbeeséstől, feled más jobbitásán elmélkedni. Már pedig, hogy a tanácsháznak kellene lenni azon iskolának, honnan s miben a bár jólrendezett iskolában, jó tanitók vezérlete alatt, célszerűleg oktatott pór ifjonc további képeztetését, isméretei bővülését nyerné, rendet, bal- s előhit legyőzését, hasznos ujitástételt volna tanulandó, illetőleg kezdeni merészlendő: ugy hiszem ez állitásom senkiben, ki századunk üdvös szellemétől ihletve van, ellenmondóra nem talál. —  
  E szempontbul indulva-ki, ohajtanám, hogy az 1836-ik évi IX-ik törvénycikk illető pontja, mely ahelyett, hogy a népet szabadabb, függetlenebb állásba helyezné, inkább kiképeződésének áll makacsul ellen, a jövő országgyülés által eltörültetvén, a jegyző-választás s elbocsátás nem a népre mely önjavát annyi ezer esetben átlátni képtelen; nem is szenvedélynek inkább kitett egyedre például földesur, v. szolgabiróra; de testületre, jelesül megye közgyűlése vagy még célszerübben, megyeileg egyedül e tárgyra nézve kinevezendő állandó küldöttségre bizatnék; hova, — a jegyzői állomás megüresülte közhirül tétetvén, — a hivatalkérők folyamodásikat, iskolai tanulmányaikról, ideigleni hivatalviselésükről, főleg pedig erkölcsükről tanuskodó bizonyitványaikkal együtt adnák be, s a testület ezek közül az illető életreható-tudományokból 1ször mindnyájokat rendesen s szigoruan megvizsgálván — a legjelesbet kinevezné, a helység minőségéhez, az egyed érdeme s házi körülményeihez képest neki illő fizetést rendelne, annak pontos kijárására, de más részrül a jegyző önviseletére is felügyelne a népnevelés-, jobbitás- és rendtartásban tett előlépteiről számot venne, az érdemest jövedelmezőbb állásba léptetné, a restelkedőt dorgálná, rosszabb állomásba vetné, vagy vétsége ugy hozván magával hivatalából elmozditná. Igy, és csak igy lehetne a népmüvelődést kivánt fokra emelni, a népjegyzőket azokká tenni, miknek lenniök kellene, — a falusi tanácsházakban meggyökerezett rendetlenséget számüzni, szóval: a népnevelésre hasznos s utánzókra lelő példával kihatni s a köznép jóléte termékeny magvait biztos reménnyel elhinteni!  
  Ennyit tőlem a népnevelés szent ügyében; mely annyi jeles mondat sorában csak silányság; egy porszem csak, mit egy erőtlen hangya törekszik a vaskos Mátrahegyre felgörditeni: de melyet, ha ott helye nincs, ama nagy reformatorok háromszin-lobogójának legkisebb lebbenése leröppentve, leesési sulyával nem fogja fejét betörni az abban kényelmesen nyujtózó palócnak.