Bibliográfiai adatok
Népnevelési ügyben
Szerző: Arany János
Bibliográfiai adatok
Cím: Arany János Összes Művei X. kötet
Alcím: Prózai művek 1.
Dátum: 1962
Kiadás helye: Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
ISBN: 9630500396
Szerkesztő: Keresztury Dezső
Sajtó alá rendező: Keresztury Mária
Lektor: Barta János
Kézirat leírása:
Ország: Ismeretlen
A kézirat leírása:
History:
Kézirata nincs.Keletkezés:
Nyelvek:
magyar
Kulcsszavak:
cikk
Szövegforrások listája:
- Szövegforrás I: A kritikai kiadás szövege
Elektronikus kiadás adatai:
A digitális kritikai kiadás sajtó alá rendezői: Palkó Gábor és Fellegi Zsófia
XML szerkesztő: Bobák Barbara és Fellegi Zsófia
Közreműködők: Csonki Árpád , Horváth-Márjánovics Diána , Káli Anita , Metzger Réka , Móré Tünde , Roskó Mira , Sárközi-Lindner Zsófia és Vétek Bence
Kiadás:
Digitális kritikai kiadásMegjelenés:
Társalkodó 1841. júl. 14. Másodszor Lukácsy Sándor közölte: Csillag, 1956. 10. sz. Aláírása:Jeandor
(Arany János
Szlntá
ról, Biharbul)
A cikket Nagyszalonta
A.
, a „beküldő", nem
korrigálhatta. Kiadásunk a Társalkodóban megjelent szöveget
követi.
Arany János
Megjegyzések
Megjegyzések:
A.
-nak ez első nyomtatásban
megjelent cikke, amelyet eddig ismerünk. Nem nevével jegyezte ugyan, de a cikk
végére írt álnévről Arany János
Jeandor
(Arany János
Szlntá
ról, Biharbul) kétseget kizáróan
megállapítható szerzősége. Francia köntösbe bújtatott nevét máskor is használta
álnévül. Hogy miért nem említette ezt a cikkét később sohasem, nem tudjuk.
Valószínű, hogy csak megfeledkezett róla. De az is lehet, hogy nem tartotta
megörökítendőnek. Álnéven közölt írásaínak nagyobb részét egyébként sem vette fel
művei közé.
A cikk keletkezésének körülményeíről semmi adatunk sincs. Figyelemre méltó, hogy
Nagyszalonta
A.
körülbelül egy évvel azelőtt
írhatta, mielőtt Szilágyi István
Nagyszalontára került. Eggyel több érv ez amellett, hogy a
mozgékony barátnak csak bátorítani, táplálni, de nem felkelteni kellett Arany János
A.
közéleti és írói érdeklődését. A cikket
aligha mások biztatására írta a költő. A benne tárgyalt kérdések közvetlen
tapasztalásból merülhettek fel benne. 1839
januárjában — mert nem érzett magában erőt arra, hogy olyan terhes
pályán haláláig megmaradhasson, és mert gazdálkodás nélkül, amire a lelkiismeretes
tanítónak nem juthat elég ideje, mint házas ember megélni nem tudott — lemondott
korrektor-tanítói állásáról. Ősszel írnok lett, s nem sokkal később másodjegyzővé
választották. Másfél év alatt aztán megtapasztalhatta új foglalkozásának
nehézségeit. Szokása szerint ezeket is „alapos studium tárgyává tette". Cikke azt
mutatja, hogy akkor is munkakörének elvi kérdései, a jegyzői hivatás erkölcsi
problémái, függetlenségének gondjai érdekelték.
Az 1830-as évek megélénkülő közéleti
irodalmában — Arany János
A.
cikkének tanúsága
szerint is — egyre fontosabb helyet foglaltel a nép. Népen akkor természetesen mást
értettek, mint ma. A népnevelés is sokkal többet jelentett tehát ezekben a vitákban
a szokásos iskolai vagy akár iskolánkívüli népművelésnél. Arany János
A.
cikke sem iskolai kérdésekkel foglalkozik. A
kor politikai szempontból is igen lényeges kérdését, a falu világi
vezetőinek, a politikai szervezés rendkívül fontos embereinek, a jegyzőknek
szerepét, hovatartozását, függését vizsgálva a felnőtt nép politikában és
emberségben való nevelésével foglalkozik.
A cikk hangja — bár mai tudásunkkal észrevehetünk benne némi személyes érdekeltséget
— higgadt, tárgyilagos. A hely, ahol megjelent, nem is tett volna lehetőve mást. A
Társalkodó a konzervatívok hirlapjának, a Jelenkornak volt melléklapja. Ezen persze nem a szó mai
jelentése értendő. Volt a Társalkodóban minden, ami
később a lapok tárcarovatába került: a napi híreken és a szorosabban vett
publicisztikán túlmenő mindenféle olvasmány. A lapot 1832—37-ig Bajza József szerkesztette, azután 1848-ig Helmeczy Mihály.
Hetenként kétszer jelent meg, s a maga módján elég jó színvonalat tartott. A harmincas évek vége felé mindig
nagyobb helyet kapott benne a nem napi kérdésekkel foglalkozó közirodalom.
Arany János
Helmeczy
az ország minden
részéről közölt beküldött cikkeket. Ezeknek a cikkeknek írói a vidéki értelmiség
köréből kerültek ki: orvosok, mérnökök, tanítók, lelkészek, jegyzők szóltak hozzá a
vitatott kérdésekhez. Legtöbbször foglalkozásukat is megjelölték nevük mellett.
Az 1840—41-es évfolyamban számos
cikk foglalkozik az iskolai, főiskolai reformtörekvésekkel, a népművelés nemzetiségi
vonatkozásaival, a tanítók és jegyzők kérdeseivel stb. Lehet, hogy egy Helmeczy Mihály
A.
cikkében olvasható utalás egy
Kecskés Lajos nevű író közleményére
vonatkozik: Átalányos szempontok a népjegyzői hivatalról,
a jan. 27. és 30-i számban; ebben egyébként is
vannak rokon gondolatok. Árbocz és Jenő ugyanúgy kezdi Gondolat-töredék az 1841. év elején című évfolyamnyitó
cikkét, mint Arany János
A.
az övét: Haladunk!
Ugyanezek a szerzők Népnevelés címen a költőéivel
egybehangzó gondolatokat vetnek fel (Febr. 27.), Arany János
A.
tehát
általánosan vitatott kérdésekhez kapcsolódott a maga megjegyzéseivel. A javaslat,
amellyel a jegyzőket függetleníteni szeretne a helyi hatalmasságoktól, s ezt a
népnevelés szempontjából annyira fontos hivatalt mentesítem akarja a szokásos
korrupciótól, a centralisták alkotmányreformjaínak szellemével tart rokonságot. A
vidéki élet visszásságának rajzában, egy-egy tömören megrajzolt kép elevenségében, a
mondatok zsúfolt nehézkességében, de főképpen a cikkíró egész magatartásában pedig
van valami, ami Az elveszett alkotmány költőjét idézi
emlékezetünkbe.
Arany János
7. NÉPNEVELÉSI ÜGYBEN
Haladunk! hála nemzetünk nemtőjének, hála azon nagy honfiaknak, kik hő buzgalmú
honszeretettől vezéreltetve, szónoklat, irás és tett által e haladást előmozditni
törekszenek! Haladunk! és pedig, átalánvéve, előrehaladunk, bár itt ott még e
tekintetben sok a kivétel. Haladásunk feltünő jele s üdvös zsengegyümölcse különösen,
hogy folyó s más irataink, sőt még, nagy részben szépirodalmunk is, telvék népnevelési,
képezési eszmékkel, -elvekkel, mik nélkül általányos nemzeti műveltség s polgári jóllét
nem keletkezhetik. Olvasunk népiskolák iránti ohajtásokat, javaslatokat, itt s amott a
nép-képezésben mármár tettleges és szép reménnyel biztató lépéseket; s ki emberi nevét
szellemi tekintetben megérdemli, örül a sok jót igérő zsöngéknek. De vajjon ki is ne
örülne, látva vagy remélve, hogy azon pór fia, ki maga, ökreinek hű szolgálatában
növekedve, jelenleg nevét leirni, vagy a már leirottat elolvasni sem képes; kit
ismérethiány, italvágy s renyheség szinte végpusztulásra juttattak, hasznos
isméretekkel, józansági föltéttel s iparral lépend-ki a kedvteléssel gyakorlott
szorgalmas, szép isméretek s tehetségekkel azdag, okos és szelid oktató által vezérlett
iskolából; viendi magával anyagi jóléte, szellemi képződése életteljes csiráit; helyre
állitandja, növelendi s termékenyitendi atyja pusztuló telkeit, holdait — s az apák
mohos sirjai fölött szebb életben virul-fel az uj nemzedék?! Szép remények! adja isten,
minélelőbb teljesüljenek! — De nem tagadhatjuk, e teljesülésnek még igen sok akadálya
van, mint szellemi ugy anyagi tekintetben is, miket már sokan,
sok izben elősorozának, — de melyek fölött ha ujat nem mondhat is az ember, legalább a
régibben hallottat, olvasottat fris emlékezetbe hozza, s már hasznot tett, mivel olyan
tárgynak hallgatásba sülyedését vala részvényes gátlani, mely kell hogy minden időben
éber figyelemmel kisértessék. Mit tett a törvényhozó testület eddigelő népnevelésünkre
nézve? azt a közelebb országgyüléseken alkotott, a köznép anyagi jobblétét tárgyazó
törvénycikkekből kiki tudja; mit kellene még tennie, erről sokan irtak, vélekedtek,
szólottak. Helyeztessék a nép, mondák sokan, anyagilag jobb karba, nyittassék neki ut
iparra, szorgalomra azáltal, hogy legyen a föld, melyet müvel, tulajdona; legyen
iskolája hol a szükséges isméreteket megszerezhesse, hol elméje, szive képeződjék.
Helyes! — De tegyük-át csak magunkat képzeletünkkel ama már szebb jövőbe, midőn tehát a
föld népe, legujabb országgyülésünk nemes bajnokait áldva, átalányosan tulajdonát
szántandja; midőn gyermeke az élet reggelét 12—14 évig, hasznos és célszerü isméretek
tanulásában jól rendezett iskolákban töltendi el: vajjon mindent tettünk-é már reá
nézve? Nem! — Hallom: folyvást képeztetni, müveltetni kell a népnek, — naponkint
gazdagittatni isméreteiben: mert az iskolában a gyönge növendék lelkére nyomott kép,
mint viasznyomat, bármi hű bélyegzővel volt is leütve, a serdülő kor vérhevétől
olvasztva, romlott társaságban, példákutánzásaáltal, könnyen kitörültethetik. — De ki
legyen tehát képezője, folytonos mivelője a népnek serdülő s felnőtt korában? Több jeles
felelé már: a lelkész, ki a nép fölött rendesen tisztelet s buzgalomszülte tekintetet
gyakorol. Ez eszmét nem lehet nem helyesleni; de ez épen nem akadályoz bennünket egy
fokkal tovább lépni. Vessünk csak egy pillanatot pórnépünk eddigi, s fájdalom! jelenlegi
mivelődésére serdülő s felnőtt korában. Kikerülvén a pórfiu iskolájábul, (ha ugyan oda
bekerült volt, mi ugyan még sok helyen csak kivételkép történik) mint börtönbül
szabadult rab, nyilt ajakkal fut a szabad légnek élvezetére, apja ökrei őrzésére, az
unalmas szótagolást, minél talán tovább három télen-át számtalan ütleg dacára sem
haladhatott, ostorosi hivatallal felváltandó. Összevegyülten azokkal, kik iskolában soha
nem voltak, s azoktul gunytárgyul tétetve-ki: szégyenli kevés lelki elsőbbségét, mint uj
cimboráitul kinevetett tulajdont; szégyenli a müvelődésnek rá ragadt némi kis
jelenségit; az iskolában netalán megtiltott hajzsirozást, a zord tekintetet adó
homlokhaj-nevelést (vidékünket értve) uj erővel életbe hozza; tiszta ruhát, nehogy a
szurtosok által gunyoltassék, nem veszen; imát mondani, iskolában nyert isméreteit
napfényre hozni, közkacajtól rettegve, nem meri; — ellenben, csupán hasonlat kedviért,
káromkodik, iszik, s mivel ez utóbbinak föltéte, a pénz, ritkán honos nála, aprólékos
lopásokra, majd némelyik nagyobbakra veteműl, s mind ezt a tanyacimborák kedviért!
Igy töltve el az iskola s nősület közti időt, miután ez utolsón, jól v. rosszul, átesett,
ha ugynevezett tisztes ember akar belőle válni, ismét uj iskolába, az elsőnél, ha jól
alkalmaztatnék, véleményem szerint maradóbb hatásuba, t. i. faluja ármási, kisbirói,
vagy más ily alacsonyabb hivatalába lép. Ne nevessünk, uraim !
hivata1, mondom, mire szinte alkalmas, lélekisméretes egyed
kivántatik, minek megfelelni eskü kötelezi. — Ez uj állásban, a mármár feledésbe tűnt
iskolai tanulmányokat; irást, olvasást, számolást előkeresi, vagy ujonnan tanulni
kénytelenül,
n
majd mint adószedő, közpénzkezelő,
tanácsbeli, vagy szinte helység birája alkalmaztatva, még nagyobb szükségét érzi a
tanulmányoknak, ohajtna utmutatás, példa által okulni. Hja, de mikép? az egyetlen
diákos ember a tanácsban, a jegyző, nem igen dicséretes
példával halad — szabálylag véve — előre; üres idejét, miből ugyan élte nagyobb része
áll, vagy önmaga azzá teszi, — ivással, dohányzással tölti, a nem üreset, szükségtől
hajtva, szántásvetésre használja, s kivált ha mint e lapok egyik számában tanácsoltaték,
még rendőr, vagy szinte éjiőr is leszen, különben is kikürtölt hanyagsága mellett, nem
fog időt szakitni, hogy birák-uraimékat oktatgassa, rendre szoktassa. Fájdalom, ez még
sok helyütt igy áll! s épen ezért mondá ki javitólag az 1836dik évi IXd. törvénycikk, hogy jegyzőt, a közönség
szabadon fogad, szabadon még időközben is e1bocsáthat. Ohajtom,
mindenütt e törvény értelmében történjék a jegyzőfogadás s elbocsátás.
Szabadon, mondja a törvény. De vajjon szabadon fogad-é akkor,
midőn jegyzőfogadási szabadsággal ellátva, szétnéz, de egyedet, jegyzőnek
alkalmast nem ismérve, de nem is tudva mit tészen
alkalmasnak lenni, tanácsot kér, s a tanácsadó vagy aljas
önhaszonbul valamely teremtvényét, vagy tudományos, sokszor katonai vagy más pályán, s
erkölcsileg is hajótörést szenvedett rokonát, ismerősét, védencét tolja rá; — vagy, mit
gyakori tapasztalás igazol, valamely jómadár s szájas borhős bukkanván rá, vagy
önfészkében fölkeresve, miután tehetségit hatalmas bőbeszédűséggel előtrombitálja,
teljesithetlen igéretekkel, valósithatlan szabadság-munkálási tervekkel magát ráhizelgi;
elődje fizetését, ezen alapelvből „jobb valami semminél" indulva-ki, bármiként
megnyirbálva elfogadja, s több ily csábszereket használ, céljának, habár jóviseletü
elődje kiturásával is — létesitésére. S ez-é a szabad választás
uraim!? Példát tudok, midőn egy iskoláit dicséretesen végzett, de szegénysége miatt
fölebb nem vergődhetett főszolgabirói irnok, ki erkölcsileg is legkisebb bünnel jelölve
nem volt, főnöke hatalmas rábeszélő ajánlása mellett is el nem fogadtatott, mert egy
ugynevezett mi hozzánk való — azaz amolyan ostoba s iszákos, mint
kiket példával vezetni kellende, — ellene poharazott. S ez-é a szabad
választás? ide célzott-é a fentérintettem törvény? De tegyük-fel: ily
módon sikerült a népnek alkalmas, értelmes, — szóval oly jegyzőt választani, mely őt,
isméretterjesztés, beszéd, tett által vezérleni képes lenne. Hol régi rossz van, ott uj
jót kell behozni, ujitó pedig, légyen az bár ki, bár halkan lépdelő, — ellenségeket fog
szerezni. A jegyző kiván tisztének, népmüvelési tekintetben, megfelelni; kiván az avult
rossz rendszer helyett ujat, jobbat behozni: már népszerüségét elvesztette; igy például:
ha nemcsak önmaga bornemivó, de kivánja a kancsót a józan tanácskozások helyéről is
számüzni — már nem kell; akar földesur s jobbágy között
bizodalmas egyértést, legalább megférést eszközleni, már szinmutató: tehát
nem kell; ellenmond agyrémi terveiknek, eldoradoi
reményeiknek: már nem kell. S ekép gyakran megtörténik (mert a
népjegyzői hivatal egyedeit sem lehet, — mint nem bármely más osztályát az emberiségnek
— kivétel nélkül, általányosan im medicabile vulnusnak, sentina
reipublicae-nek vélni) megtörténik, mondom, hogy épen azért
nem kell valamely jegyző a községnek, mert a törvény
értelmében jóerkölcsü, azaz: kötelességét, mely nemcsak
körlevelek kikurjongatásában, de inkább a pórnép művelésében áll, szentül teljesitni
ügyekező vala; mert rosszat irtani, jót ültetni törekvék, de ingatag állása miatt, az
üdvös, de épen ezért nem a gyermekileg gondolkozó nép ínyére készített orvosság, (nép
nyelvén fejezve-ki) torkára forrott. S ime ez vala ismét a szabad
elbocsátás! Szabad elbocsátás, mire a népet v. 1-ször megrögzött
balitéletei, szokásihoz ragaszkodás, vagy 2-szor valamely hivatal-koldus s aljas célból
áskálódó egyed, vagy 3-szor földesur, tiszt, közbirtokos stb. személyeskedése birták,
mondhatnók: kényszerítették! mert, Kisfaludy Sándorkint „a pórnem tudja mit, miért szeressen" s fájdalom ! ez
honunkban még sokáig fog állani; mindaddig t. i., mig a müveltségnek hozzá illő fokáig
kiképezve nem leend: már pedig mi módon képződhessék-ki, ha azon egyedet, ki hivatali
kapcsolatánál fogva őt formálni leginkább képes lenne, mihelyt durva érzékeinek nem
hizelg, elmozdithatja? Bizzuk csak az iskolagyermekre tanitói választását s
elbocsátását: egy szigoru dorga szó legvétkesb tettiért elég ok leend látcsalódásának
bármily érdemes oktató elbocsátására; s ha választani kell, mindenkor olyanra esnek
vágyai, ki alatt legtöbb órája marad pajkos kihágcsálásokra, ki hibáit hunyt szemmel
nézendi, sőt kedvteléseit, haszinte vétkesek is azok, önkényt előmozdítja. Igy van ez a
jegyzőre nézve; s ha ily állásban hivatásának, nemesb értelemben, a legjobb sem
felelhet-meg, nem csodálhatni.
Jegyzet Értem még itt a magyar helységeket. Oláh, rác helyeken,
tapasztalatilag, több helyütt, irás-tudás nélkül, mégeddig egész tanács,
tan nélkül, — lucusanon lucendo —
fennállhatott. A beküldő.
Nem célom azonban, ez emberosztályra nem érdemlett dicseretet halmozni, s bennök a
népművelésre nézve, szabálylag véve, (in regula) még csak a jó szándékot is elővélni:
sőt ünnepélyesen kimondom, hogy ily jegyző, milyent föntebb mintakép álliték-elő, a
gyakorlati világban csak irmag. De mi az oka, hogy irmag? a szabad
választás, v. egész alságban, a törvény szavaival fejezve-ki:
fogadás. Tudja már az öregbíró, mert tapasztalta, hogy az
ökröt, szemre főre megnézve, vagy egy jó magyar szóval
megszemlélve: minél jutalmasb áron
megveheti, annál jobb; e hasonlatból indulva, megszemléli a
leendő jegyzőt, s ha azt elegendő kültulajdonokkal felruházva (a
magyar zsinoros nadrág s hájas vagy legalább hosszu csizma is a
ruházmányok közé értetve lévén) — találja:
megfogadja mégpedig jutalmas áron
(olykép t . i. hogy azon jövedelmi ágból, mely a jegyző fizetését az illőség legalsó
fokára emelendette volna, borra és zsebbevaló is jusson) és
mintegy árcsökkentési uton. Hogy ilyen fizetés mellett, ily állapotra becsületes s
tudományokkal fölkészült egyed nem kivánkozik, könnyű átlátni, s ha néha, egy
sors-üldözte, mint utolsó menedéket, mint kopár sziklát hullám között meg találja is
ragadni: az ellene folyton zugó elemekkel, melyek között inség viszen főszerepet,
küzdve, midőn saját körülményit csak a remény vékony hártyája rekeszti a
kétségbeeséstől, feled más jobbitásán elmélkedni. Már pedig, hogy
a tanácsháznak kellene lenni azon iskolának, honnan s miben a bár jólrendezett
iskolában, jó tanitók vezérlete alatt, célszerűleg oktatott pór ifjonc további
képeztetését, isméretei bővülését nyerné, rendet, bal- s előhit legyőzését, hasznos
ujitástételt volna tanulandó, illetőleg kezdeni merészlendő: ugy hiszem ez állitásom
senkiben, ki századunk üdvös szellemétől ihletve van, ellenmondóra nem talál. —
E szempontbul indulva-ki, ohajtanám, hogy az 1836-ik évi IX-ik törvénycikk illető pontja, mely ahelyett, hogy a népet
szabadabb, függetlenebb állásba helyezné, inkább kiképeződésének áll makacsul ellen, a
jövő országgyülés által eltörültetvén, a jegyző-választás s elbocsátás nem a népre mely
önjavát annyi ezer esetben átlátni képtelen; nem is szenvedélynek inkább kitett egyedre
például földesur, v. szolgabiróra; de testületre, jelesül megye közgyűlése vagy még
célszerübben, megyeileg egyedül e tárgyra nézve kinevezendő állandó küldöttségre
bizatnék; hova, — a jegyzői állomás megüresülte közhirül tétetvén, — a hivatalkérők
folyamodásikat, iskolai tanulmányaikról, ideigleni hivatalviselésükről, főleg pedig
erkölcsükről tanuskodó bizonyitványaikkal együtt adnák be, s a testület ezek közül az
illető életreható-tudományokból 1ször mindnyájokat rendesen s szigoruan megvizsgálván —
a legjelesbet kinevezné, a helység minőségéhez, az egyed érdeme s házi körülményeihez
képest neki illő fizetést rendelne, annak pontos kijárására, de más részrül a jegyző
önviseletére is felügyelne a népnevelés-, jobbitás- és rendtartásban tett előlépteiről
számot venne, az érdemest jövedelmezőbb állásba léptetné, a restelkedőt dorgálná,
rosszabb állomásba vetné, vagy vétsége ugy hozván magával hivatalából elmozditná. Igy,
és csak igy lehetne a népmüvelődést kivánt fokra emelni, a népjegyzőket azokká tenni,
miknek lenniök kellene, — a falusi tanácsházakban meggyökerezett rendetlenséget
számüzni, szóval: a népnevelésre hasznos s utánzókra lelő példával kihatni s a köznép
jóléte termékeny magvait biztos reménnyel elhinteni!
Ennyit tőlem a népnevelés szent ügyében; mely annyi jeles mondat sorában csak silányság;
egy porszem csak, mit egy erőtlen hangya törekszik a vaskos Mátrahegyre felgörditeni: de
melyet, ha ott helye nincs, ama nagy reformatorok háromszin-lobogójának legkisebb
lebbenése leröppentve, leesési sulyával nem fogja fejét betörni az abban kényelmesen
nyujtózó palócnak.