Bibliográfiai adatok
Az asztaltáncoltatásról
Szerző: Arany János
Bibliográfiai adatok
Cím: Arany János Összes Művei X. kötet
Alcím: Prózai művek 1.
Dátum: 1962
Kiadás helye: Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
ISBN: 9630500396
Szerkesztő: Keresztury Dezső
Sajtó alá rendező: Keresztury Mária
Lektor: Barta János
Kézirat leírása:
Ország: Ismeretlen
A kézirat leírása:
History:
Kézirata nincs meg.Keletkezés:
Nyelvek:
magyar
Kulcsszavak:
cikk
Szövegforrások listája:
- Szövegforrás I: A kritikai kiadás szövege
Elektronikus kiadás adatai:
A digitális kritikai kiadás sajtó alá rendezői: Palkó Gábor és Fellegi Zsófia
XML szerkesztő: Bobák Barbara és Fellegi Zsófia
Közreműködők: Csonki Árpád , Horváth-Márjánovics Diána , Káli Anita , Metzger Réka , Móré Tünde , Roskó Mira , Sárközi-Lindner Zsófia és Vétek Bence
Kiadás:
Digitális kritikai kiadásMegjelenés:
Budapesti Hirlap 1853. ápr. 27, a Napi események című rovatban, cím nélkül, a következő megjegyzéssel:Nagy-Kőrös
, ápril 25. Köztiszteletben álló költőnk s n.-kőrösi tanár
Arany Jánostól az asztalmozgatásról a
következő érdekes közlést kaptuk: —
Tolnai Vilmos: Arany
Képmutogatójának személyes vonatkozásai című tanulmányában (Irodalomtörténet
1916. 171. 1-tól.)
Nagykőrös
A.
összes művei közé az Összes Prózai Művek
1949-es kiadásába vették fel
először.
Kiadásunk a Budapesti Hirlapban megjelent szöveget követi.
Arany János
Megjegyzések
Megjegyzések:
Az asztaltáncoltatás nem a XIX. század találmánya; de csak a XVIII—XIX. század fordulóján lett újra divatos. 1848-ban az amerikai Fox testvérek „felfedezték" a kopogtató szellemeket, néhány évvel később pedig, 1853 elején, ugyancsak Amerikában, elkezdik a „ table moving" — kísérleteket. A kísérletezők hite szerint a megidézett szellemek az asztal mozgatásával adják hírül jelenlétüket. Az asztal egyik lábába ceruzát helyeznek, s a szellemek ennek segítségével leírják közlendőiket. Március végén már Európába is eljutott a mozgalom. (Vö. Tolnai Vilmos: Arany Képmutogatójának személyes vonatkozásai. Irodalomtörténet. 1916. 171. 1.) 1853. ápr. 13-án nálunk is megjelenik az első asztaltáncoltatással foglalkozó tudósítás. (Budapesti Hirlap: Örökmozgó asztal.) A következő napokban az újságok rengeteget foglalkoznak az új szenzációval. Ápr. 16-án az Akadémia bizottságot küld ki a jelenség tudományos megvizsgálására. 22-én Jedlik Ányos nagy jelentésben számol be a kísérletekről, és a kor tudományos színvonalának megfelelően elfogadható magyarázatot ad. A kérdés azonban továbbra is foglalkoztatja az embereket; a sajtó egyre-másra ír róla. A XIX. század szépirodalmában is igen nagy helyet kapott az asztaltáncoltatás;Jókai
például több műveben is említi.
Az asztaltáncoltatás láza Nagykőrösre is hamar eljut. Az
első kísérletet a leánynevelő intézetben végezték; Szász Károly számolt be róla a Pesti Napló
ápr. 24-i számában. Innen tudjuk,
hogy Jókai Mór
A.
-ék is ott voltak:
Arany János
Juliska
mint résztvevő,
Arany Juliska
A.
mint néző. Úgy látszik, az
este nagy hatást tett rá, mert maga is folytatta a kísérleteket, társaságban és
családi körben egyaránt. Ezeknek a kísérleteknek eredménye indította A Budapesti Naplóhoz címzett levelének megírására. A
szemek különös hatására már Jedlik Ányos is
felhívta a figyelmet
Az asztal jártatáshoz.
(UMM
1853. ápr. 16.); de
éppen ellenkező eredményre jutott: szerinte ugyanis a szem, helyesebben a merev
nézés rögzíti az asztalt; Arany János
A.
szerint viszont éppen ez hozza mozgásba.
Arany János
A.
büszke volt felfedezésére. Levele
megjelenésének napján így ír Arany János
Tompá
nak: „Gyermekeink egészségesek, Tompa Mihály
Laci
közelebb nagy erőt fejtett ki a
tab1e-moving kísérleteknél. Ez a bolondság itt is napi
renden van s kell benne lenni valaminek. A szemek hatását én
fedeztem fel, azok majd több szerepet látszanak vinni, mint a kezek. Vak tyuk is
talál néha egy árpát." (1853. ápr.
27.) Egy hónappal később, máj. 27-én
Arany László
Ercsey
nek is ír ugyanerről:
„Táncoltatjátok-e már az asztalokat? Itt nagyban járják a galoppot; fő-force benne
az, hogy a bűvésznek egy pontra kell néznie az asztal közepén, akkor 2—3 perc alatt
a leglustább asztal, tányér stb. is megindul, mely columbusi feltalálást nekem
köszönheti a tudós világ... Van benne valami. Ercsey Sándor
Laci
különösen derék legény, a sziklákat is megmozdítaná."
Arany László
A.
kezdeti lelkesedése később
lelohad, s egy év múlva már kételkedik a dologban. Arany János
Egressy
egy levélben leírja Egressy Gábor
Petőfi
megidézésének történetét; erre így
válaszol: „A szellemekkel való korrespondenciát illetőleg én a szkeptikusok közé
tartozom. Se igent se nemet nem mondhatok. . . Mondám a kétkedők közé tartozom. Nem
a tényt illetőleg: mechanikai erőnél többet hiszek a dologban és értelmes,
becsületes embereket csalással nem vádolok. Tegnap saját nőm is megkisérlé, mert
taval ö is megmozgatta az asztalt. A szellem akart irni, de nem tudott, csak holmi
krixkraxot firkált fel s alá a papiron. Meglehet, nem tud irni az istenadta. Azt
gondolom, az egész asztalirási processus, a működő agyában képződik, öntudatlanul.
Képek és eszmék állnak elé, s egészíttetnek ki, mint az álomban; igy néha egy-két
vonás megmarad abból, mit a működő egyén tud, s kíegészíttetik olyanokkal, miket nem
tud, mikre nem is gondol. . . Amit legkevésbbé hiszek, az a testtől megvált szellem
működési képessége: mert hogyan volna a szellem képes oly tökéletlen müszer által,
minő egy asztal vagy bútordarab, nyilatkozni, ha már legmesterségesb orgánumának, a
testnek rendetlen állapota, például a vérnek az agybatolúlása, megtompíthatja
munkásságát. . . Azonban ezt eldönteni nem az én feladatom." (1854. márc. 19.)
Nem sokkal később, Petőfi Sándor
Pest
en járva, Egressy Gábornál újra részt vesz egy asztaltáncoltatáson, s
ez oly nagy hatást gyakorol rá, hogy megint pozitív módon nyilatkozik: „Mert a
bűbájos asztal csakugyan megmondja, amit ő tud, s Budapest
E. Gábor
naponként korrespondeál rajta
Egressy Gábor
Petőfi
vel, kihez most kedden
nekem is volt szerencsém, akkor nap Pesten lévén.
Petőfi Sándor
Sándor
igen jól emlékszik
rólam, furcsa is volna, ha nem tenné azt. Tréfán kivül az egész oly bolond história,
mit könnyebb kinevetni, mint megfejteni, azért korunk tudósai az első utat
választották. De, ha magad, rátéve kezedet az asztalra,
csupán gondolnád a kérdést, s az irott felelet mégis
ráillenék arra, akkor szintoly furcsán érzenél, mint hasonló esetben én
érzettem. No de hagyjuk ez ostobaságot, melyről kiki csupán magát
győzheti meg, de mást, még legjobb barátját, testvérét, nejét, apját sem."
(Petőfi Sándor
Tompá
nak, 1854. ápr. 22.) Tompa Mihály
Tompá
nak irt következő levelében is említi az
asztaltáncoltatást. Később hallgat róla. Öregkorában, 1877-ben a Kép-mutogatókban így
emlékszik vissza:
Tompa Mihály
„Asztal-irás ötvenhatban
Vala itt-ott még divatban."
9. AZ ASZTALTÁNCOLTATÁSRÓL
A szemek varázsa nem poézis többé. Tegnap, a divatos asztaltánc
kisérleteknél azon ötletre jöttem, hogy itt a szemeknek, nem csak a mozgás irányára,
mint ezt mások is tapasztalták, hanem a tárgy meginditására is nagy hatással kell lenni.
Ezért, a kézláncolaton belül, az asztalon egy kis pontot jelöltem ki, hova a láncot
képező egyének folyvást szegezzék szemeiket. Eredménye az lőn,
hogy az asztal, kevesebb mint két perc alatt, megkezdte szokott
mozgását. E kisérlet a nap folytán, ugyanazon, vagy más személyek által többször, s
többféle módositással, ismételtetett, s mindig sikerült.
Szanaszét tekintgetés a mozgást akadályozza, a szemek behunyása egyszerre megszünteti.
Oly egyén, kiben nagyobb hatás tapasztaltatik, egymaga s fél kézzel sőt egy ujjal is
képes, szemeit folyton egy helyre szegezve, jókora asztalt erős mozgásba hozni. Egy
kisérlet teljesen sötét szobában történt, a szemek odaszegzése
alatt az asztal erősen hánykodott, behunyatván azok, egyszerre megszünt. Probatum
est.