Aranysárkány fejléc kép
 
EGY SZÓ, MELY KELL DE NEM TETSZIK  
  Az irodalmi központosítás valami fél századdal ez előtt egyike volt ama föltételeknek, melyektől irodalmunk szerencsés továbbfejlése függött. Azon időben, mikor legjelesb íróink, egy Kazinczy,
Kölcsey
Kölcsey Ferenc
,
Berzsenyi
Berzsenyi Dániel
, az idősebb
Kisfaludy
Kisfaludy Sándor
stb. vidéken laktak és működtek, s az ország szívében Budapesten alig egy pár fiatal ember,
Vitkovics
Vitkovics Mihály
,
Szemere
Szemere Pál
képviselte a magyar irodahnat, vagy inkább tartotta fel a közlekedést ama távollakók és a központ nyomó és képíró intézetei közt, semmi sem vala kivánatosb, mint hogy az irodalmi emberek lassan-lassan a haza fővárosába tehessék állandó lakhelyöket és onnan hassanak egyesűlt erővel a vidékre.
n
Jegyzet
Vitkovits
Vitkovits Mihály
, Szemere: Vitkovits Mihályról és Szemere Pálról van szó.
Vitkovits
Vitkovits Mihály
kora ifjúságától a fővárosban élt, megszakítás nélkül, 1829-ben bekövetkezett haláláig. –
Szemere
Szemere Pál
fölváltva hol
Pest
Budapest
en, hol a
Pest
Budapest
környéki Pécelen lakott az 1810-es évektől, s mint
Szvorényi
Szvorényi József
mondja, nem is szívesen távozott hosszabb időre
Pest
Budapest
ről ( Szemere Pál munkái. Szerkesztette és bevezette Szvorényi József.
Bp.
Budapest
1890. ).
n
Jegyzet – nyomó és képíró intézetei: nyomdái és grafikai intézetei.
Ez óhajtás nem sokára szépen teljesedésnek indúlt, midőn Kisfaludy Károly, az Aurora és Athenaeum körűl egy nem nagy számú, de a haza legkiválóbb ifjú tehetségeiből alakúlt csoport képződék, s az irodalmi központosítás feladata megoldva, Budapest irányadó fensősége úgy látszik, mindenkorra biztosítva lőn.  
  E központosítás, a mi a személyeket és anyagi dolgokat illeti, megvan ma is, nagyobb mértékben, mint vala, s egyre növekedő arányban. A mivel a vidéki sajtó irodalmunk növeléséhez járúl, az rendszerint nemcsak anyagi tekintetben kevés, hanem szellemileg is alárendelt fontosságú. Átalában el lehet mondani, hogy alig több az, mint a fővárosinak visszatört fénye, ha ugyan ez utóbbiról ilyes képletben szólhat az ember. Minden erő és – erőlködés a központra siet, innen indúl ki, ide tér vissza minden; úgy hogy a fél század előttihez mérve, nagyon szerencsésnek kellene ítélni helyzetünket. A szépirodalom (mert észrevételeim leginkább erre vonatkoznak)
Pest
Budapest
en ütötte fel állandó lakhelyét, innen folytatja újoncozását a haza minden részeiből, minden évben számos ifjú ember „hagyja el apját és anyját és ragaszkodik az irodalomhoz” – a ,,népességi mozgalom" (mint a tizenegy-év emberei nagyon értelmesen
[szerkesztői feloldás]
?
s tiszta magyarsággal szokták mondani), hétről-hétre gyarapszik, az „író”-osztály'idestova helyet követel magának
Pest
Budapest
városa becsületes kárpitosai, aranyozói mellett; szóval ,,numerus sumus, fruges consumere nati” (ha van): ,,numerus”, kik
Pest
Budapest
en élnek, Heckenastnál, Emichnél, Vodianernél nyomatnak, személyes érintkezésben állnak az úri és váci utca targoncáival: de szellemi tekintetben központosított irodalmunk nincs.
n
Jegyzet – „hagyja el anyját és apját”: bibliai utalás, idézet, variálva
n
Jegyzet – folt: falka
n
Jegyzet – ,,népességi mozgalom" (mint a tizenegy-év emberei nagyon értelmesen (?) s tiszta magyarsággal szokták mondani): a Bevölkerungsbewegung szolgai fordítását csúfolta ki
A.
Arany János
Ez a kifejezés ugyams, miután az elmúlt tizenegy évben hazánk statisztikáját is a bécsi központi statisztika dolgozta fel, kezdett gyökeret verni.
A.
Arany János
a statisztika fontosságát jól látta (lásd pl. JKK XII. köt. 161. l.), csakhogy magyar statisztikát szeretett volna,
Pest
Budapest
en.
n
Jegyzet – „numerus sumus, fruges consumere nati": ez a Horatius-idézet (Epist. I. 2. 27–28.) egészében így hangzik: „Nos numerus sumus et fruges consumere nati, / sponsi Penelopae nebulones. Míg mi, üres számok, csak azért élünk, hogy a termést / habzsoljuk, mmt Penelopé kerői, a léhák." (Urbán Eszter fordítása.)
n
Jegyzet – Heckenast, Emich, Vodianer: az első két híres kiadó mellé Wodianer Fülöp (1822–1899) ez időben lépett elő, 1856-ban alapított vállalatával, amely a folyóiratkiadást különösen jó üzletnek tekintette.
 
  Soha ily szanaság, minőt ez a mi központi irodalmunk felmutat.
n
Jegyzet – szanaság: főnévként e szót sem a Czuczor–Fogarasi-féle Nagyszótár, sem a MTSZ, sem a Nyelvtörténeti Szótár nem ismeri. A szana-ról a Czuczor–Fogarasi ezt írja: önmagában nem jön elé, hanem csak a szanaszét ikerített szóban (1147. l.).
Csoportban vagyunk, de az irodalom gyöpét ,,kiki magának” csipegeti, valamint egy folt ama házi szárnyasokból, melyek őseit a Capitolium megmentői gyanánt tisztelte a régiség.
n
Jegyzet – ama házi szárnyasokból, melyek őseit . . .: természetesen, a Capitolium szent lúdjairól van szó, amelyek gágogásukkal fölébresztve az őrséget, a gall háború idején megmentették
Rómá
Róma
t, i. e. 390-ben (
Livius
Titus Livius
V. 47.).
Sehol közös eszme, közös irány, törekvés egy bizonyos szellemi célra, s e végett csoportulás akár egy, akár másik zászló alá, súrlódások, küzdelem elvekért szellem fegyverekkel: mind ebből semmi sincsen. Fő gond a megélhetés vagy a mi ezzel rokon; fő erény, mely után kiki törekszik: az élelmesség. Ha olykor egyes apróbb csoportokat látunk is összeverődni múlólag, nem a rokon irány hozta őket össze, hanem a véletlenség, nem ugyanazon elvek harcosai, csak temperamentumnál fogva összeférő, összesimuló elemek, nem bajtársak, csupán pajtások. Legtöbb esetben két-három egyént nem a zászló gyűjt együvé, hanem a konc. Mutass nagyobbat, oda fog tódulni bizonyára. Nincs rajta mit irígyleni, elég sovány a legkövérebb is; és ha méltó a munkás a maga bérére, a szellemi munkás bizonnyal kétszeresen az: de a baj gyökere ott rejlik, hogy a helyzet parancsoló kénytelensége oly versenyt támaszt, melyben a mellesleges járulék lesz fődologgá, az eszköz céllá; s e versenyt az igénylők egyre nagyobbodó száma, mellyel ama ,,falat” koránsem növekszik arányban, mind makacsabbá teszi s üzletszerű kapkodássá sülyeszti le.
n
Jegyzet – méltó a munkás: bibliai utalás, Jézus ismert szavaira.
Oda jutunk, hogy még jobbjaink is vagy úszni vagy bukni kényszerűlvék s arra, hogy lassankint habnak eresszék előbb egy, aztán más elvöket, mint akadályozó lomot, ha a víz szinén fön akamak lebegni. Mindenkit űz, kerget a napi forgalom, sietni kell, máskint eltiporják.  
 

Megjegyzések:

A.
Arany János
irodalompolitikai, irodalomtörténeti terveinek, szerkesztői szándékainak megítélése tekintetében fontos ez a rövid, energikusan fogalmazott cikk. Két vezérgondolata, az erők koncentrációjának szüksége s a koncentráció tisztázott elvi alapjának elengedhetetlen volta levelezesében és gloszszáiban e cikket megelőzően s ezt követõen is gyakran előkerült (
Salamon
Salamon Ferenc
hoz, 1857. nov. 20.,
Csengery
Csengery Antal
hez, 1860. febr. 7.,
Tompá
Tompa Mihály
hoz, 1862. jún. 20., 1862. szept. 24.,
Gyulai
Gyulai Pál
hoz, 1861. aug. 28., JKK XII. köt. 82. l. stb.). E cikk s e részletek egyaránt arról tanúskodnak, hogy
A.
Arany János
határozott elképzelésekkel jött
Pest
Budapest
re s fogott lapja megindításához. Tudjuk,
Kazinczy
Kazinczy Ferenc
szellemében óhajtotta volna az irodalmi életet, az irodalmi központot megujulva látni. „
Kazinczy
Kazinczy Ferenc
a mester.
Kazinczy
Kazinczy Ferenc
vitte a zászlót, a többi követte
[szerkesztői feloldás]
. .
Társaság kell, mondám a szépirodalomban. Máskép e széthúzó törekvések dissolutiot idéznek elé. Vissza kell adnunk tekintélyét a kritikának
[szerkesztői feloldás]
. .
Központot kell alkotnunk e chaoszban, mely körül a jobb elemek csoportozzanak. Ha
Kazinczy
Kazinczy Ferenc
nk volna, nem kellene társaság, de ő nincs, tehát Kazinczy-társaság – for ever" – így írt pl. Salamon Ferencnek, már 1857-ben (1857. nov. 20.). S maga
Kazinczy
Kazinczy Ferenc
mentori szerepét szerette volna vállalni (lásd pl.
Csengery
Csengery Antal
hez, 1860. febr. 7.),
Kazinczy
Kazinczy Ferenc
éinál modernebb eszközökkel, olyakkal, melyeket a nagyvárosi központtá nőtt
Pest
Budapest
, a polgárosuló s központosuló ország lehetővé tett.
Kazinczy
Kazinczy Ferenc
s
Vörösmarty
Vörösmarty Mihály
szerepét szerette volna együtt s magasabb fokra emelve betölteni. Ezt szánták neki pesti barátai, a Csengery-kör tagjai is. „Mondanom sem szükség, hogy én és
Kemény
Kemény Zsigmond
rendkívül örvendettünk elhatározásodnak, nem csupán azert, hogy ez körünkbe hozna, hanem azért is, mert szépirodalmi törekvéseink egyik központja lennél, mitől igen sokat várıınk.
Vörösmarty
Vörösmarty Mihály
hatása, kevesebb ismeret mellett is, igen nagy volt." (
Csengery
Csengery Antal
Arany
Arany János
hoz, 1860. jan. 12.) S hasonlóképpen nyilatkozott
Deák
Deák Ferenc
(
Arany
Arany János
levele
Csengery
Csengery Antal
hez, 1860. febr. 7.) s
Gyulai
Gyulai Pál
is (
Arany
Arany János
hoz, 1860. aug. 20.). De fontos e cikk az irodalmi „párt-kérdés” tekintetében is. Igazolja, hogy
A.
Arany János
lényegében ugyanazt az álláspontot foglalta el e tekintetben, mint amelyet
Gyulai
Gyulai Pál
az ún. kritikai vitában kifejtett (lásd JKK XII. köt. 602– 604. l.); ha annak a konkrét irodalmi „pártnak” a celkitűzéseit, tartalmát, módszereit illetően, melyet
A.
Arany János
szükségesnek tartott, melyhez maga tartozni óhajtott, melynek szerkesztője, mentora kívánt lenni, nézeteik nem vágtak is mindenben egybe. A cikk erős érzelmi hangsúlyú címét, heves, már-már ingerült hangnemét az magyarázza, hogy a mozgolódó fiatalok, a Zilahy Károly s Reviczky Szevér körül csoportosuló nemzedék is fölkapta a központositás jelszavát.
A.
Arany János
cikke egy időre, úgy látszik, gondolkodóba ejtette őket, saját, új lapvállalkozás helyett nem volna-e jobb a SzF-hez csatlakozniok. (PN 1862. szept. 3.) De aztán úgy vélték, hogy túlságosan is kisebbségben, alárendelt helyzetben lennének ott
A.
Arany János
eddigi gárdájával szemben (lásd uo.), s ezért végül új lapot alapították, az Új Nemzedéket. Ez rendkívül kellemetlenül érintette
A.
Arany János
-t, egy éles hangú glosszában reagált rá, lényegében azt kifogásolva, hogy ez a tömörülés csak csoport, de nem ,,párt“, s az egyesülés alapja nemzedéki szempont, nem pedig elvi (SZF II. II. 18. sz.). S szakadatlanul keserű és heves szavakkal panaszkodott miatta
Tompá
Tompa Mihály
nak. „Az ily összpontosítás az én eszmém volt, rég pengetem, s tőlem lopta el a szó betű szerinti értelmében az új nemzedék” (1862. szept. 24. – Az egész kérdésre lásd JKK XII. köt. 413–415. l.). Az is érdekes, hogy azt a vádat, amelyet egy félszázadon át hangoztatott az irodalmi ellenzék az Akadémiával s a Kisfaludy Társasággal szemben,
A.
Arany János
fogalmazta meg először, de a fiatal irodalommal szemben: a klikk-vádat, az olyan klikkét, melyet nem közös elvek, nem az irodalom közös szolgálata, hanem csak a közös érdek előmozdítása, védelme fűz egybe.