SZÉL FARKAS – ARANY
JÁNOSNAK
H.M.Vásárhely
Aug 8. 1860.
Szerkesztői feloldás:
HódMezőVásárhely
Hódmezővásárhely
Laczi
barátom
ösztönzéséreArany László
n
kénytelen vagyok ezen czimet irni, mert mint mondá: ha igy nem irom valamennyiszer meg
semmisíti a’ Jegyzet
– Szél FarkasLaczibarátom ösztönzéséreArany László
Arany László
val utazott,
Hódmezővásárhelyen és Erdőgyarakon át, Arany László
Nagyszalontá
ra (lásd Nagyszalonta
AJ
Arany János
Ercsey
nek,
1174.
1860. aug. 5.)ifj. Ercsey Sándor
l
evelet. Kegyes elnézést kérek ez oknál fogva
bátorságomért.
Beszúrás
Az általam sokszor emlitett XVIIIik századbeli népdalokat,
Szentjóbi Szabó László költeményes munkáival együtt,
– hamarább mint reméllettem –, van szerencsém megküldeni.
n
Jegyzet
Az általam sokszor emlitett XVIIIik századbeli népdalokat, Szentjóbi Szabó László költeményes munkáival együtt, – hamarább mint reméllettem –, van szerencsém megküldeni– az első küldeményt nem ismerjük; a második Szentjóbi Szabó László (1767–1795) Költeményes munkáinak valamelyik kiadása:
Pest
, 1791., Debrecen, 1820.
2 vagy Budapest
Pest
, 1839.
3
Budapest
De ennél sokkal fontosabbra térek: tegnap elkezdém a’ régi irások közt a’ kutatást, és
nem csekély meglepetésemre An ús
nénénktől került ide;
Bessenyeÿ György
nek háromkötetes munkáját leltem meg. E’ munka czime: „A’
Természet Világa, vagy A Józan Okosság;” – mint kedves Anyám állítja
Bessenyei György
Bessenyeÿ György
saját keze
írása,Bessenyei György
n
és Jegyzet
E’ munka czime: „A’ Természet Világa, vagy A Józan Okosság;” – mint kedves Anyám állítja– A kézirat nem autográf, hanem Bessenyei György (1747–1811) művének másolata; a Tiszántúli Református Egyházkerületi és Kollégiumi Nagykönyvtár Kézirattárában található, R 614/1–3. jelzet alatt, ahová 1865. ápr. 28-án került, Szél Farkas ajándékaként. Lásd erről bővebben Bessenyei 1999. 16–32., különösen 29–30.Bessenyeÿ Györgysaját keze írásaBessenyei György
Tóth
on
lakott Fekete-Tóth
[szerkesztői feloldás]
í
[bizonytalan olvasat]
Bessenyei Anna
n
azt is mondá: hogy van ott még több is.
Jegyzet
–Tóthon lakottFekete-Tóthnénénktől került ideAn ús[szerkesztői feloldás]í[bizonytalan olvasat]Bessenyei Anna
Bessenyei Anná
tól (1765?–1859), Bessenyei György
unokahúgától, aki a Bihar megyei Fekete-Tóthon halt
megBessenyei Anna
Nyomtatásban – mint többektől tudom – nem jelent meg (?), és e’ szerint nagyon érdekes.
Sietek tisztelt urambátyámnak az egészet ezennel tudtára adni, és csekély tehetségemtől
telve jegyzetek kiséretében bemutatni.
Az egész kézirátot
[!]
attól tartva nem küldöm el, hát ha nyomtatásban is megjelent
már.[sic!]
n
–
Jegyzet
meg aggott halandó, gyermekeiben születik
újra, mikor már esztendeinek sokasága szivéről minden egyébb világi örömét eltörli!
Te! ki ezt írod vénségben, nételenségben, hová lett vígasztalásod? Mindenestől fogva
vezet a’ halál sírod szélihez, honnan e’ világra nézvén vissza, senkit sem látsz
utánnad, ki véredben nevedben éljen.. Fedezzük el a’ Házasságnak édes sebeit!. Leg
nagyobb fájdalom annál, a’ kinél nem találtathatik! Édes vígasztalás a’ vénségbe
belé fúlt életnek, magát gyermekeiben látni, és asztalánál mondani:
Egyetek ebből,!
maga szeretet. A’ polgári engedelmességnek vallás
az eredete. A’ vallás el nem töröltethetik.
Második szakasz: Az ember,
mint természet szerint való igazság, és szerzett törvény.
Harmadik
szakasz: Az ember, mint família, és régi nemzettség. A’ megnemesitő érdem:
mindég parasztban terem. Az úri méltóság eredetire tér viszsza, honnan
származik. Az érdemetlenségnek érdeme. Becsi a’ régi vérnek. A’ parasztot a’
méltóság bé nem fedheti. A’ halandóságban egyenlőség van. A’ halál minden
bánatnak véget vet.
Negyedik szakasz: Az ember, mint magában meg
külömböztetett nemzet, és ország. Tárgya a’ nemzetnek: A’ nagy birodalom, ha
szabad; dicsősséges; de örökké véres. Anya nyelv. – Tudomány. Magyar erkölcsí
tulajdonság.
Hadisereg. Kereskedés. Kötés, – fogadás.
Perelkedés. Pompa. Meg ismértető jele az alacsonyságnak. Emberség, – jóság.
Nevelés. Erős test, és annak alkotása. Hadi mesterség, tudomány. Az érdem
magában. Természet ajándéka. Gazdálkodó okosság. A’ tudatlanság, ostora a’
társaságnak. A’ hit külömbségét türni kell.
Ötödik szakasz: Az ember mint
országló értelem. (:Folytatása az elébbi szakasznak.) A’ föld népe első tárgy.
Uralkodás az életem, halálom. A’ földmivelő nép nem igazgathat, sem uralkodásra
nem mehet. Birtok, Jövedelem a’ polgárra nézve. A’ hívatal érdemre tartozik.
Ösztön nélkül a’ természet puszta. A’ mezei mív, minden törvény alá zárt
társaságnak fundamentoma. A’ szegényt, sorsa jutalmazza. A’ méltóságos sorsnak
’s
hát ha nyomtatásban is megjelent már– A természet világa vagy a józan okosságot először Bokor János adta ki:
Bp.
, 1898. (RMKt 7.). A melléklet
szövege:
A’ Természet Világa, vagy A’ Józan Okosság.Első
könyvElső kötés.Olvasó!Ollyá lettem, mint a’ pusztában bújdosó
Szarándok, ki Világát elhagyván, csak egyedűl űl, melyből áradt keservében
könyveit törölgeti szeméről: Igy űlök magánosságomban, szüntelen arra forogván
artBudapest
z
al, hol a’ nyájas Böltsek egymással társalkodva, az
életnek unalmát magok közt enyhítik ’s édesítik!Músámat szóllítom, hadd
panaszolja életemnek hanyatlását; úgy mint a’ megélemedett Hattyú, mely már utólsó
óráit hozzá közelgetni érezvén, abból vett fájdalmát hajnalonként bánattal
énekelgeti. Ifiúságomnak örömmel teljes mezeje, hol egy kezemet fogva Vénus, mással
Minerva vezettek, oly aggott magánossággá változott most, hol csak őszi ködök, és
szomorú fellegek boronganak! Méjj álmomban e’ tsendességek alatt érezve, ’s tizenhat
Esztendeig gondolkozva, most fordúlok ki ismét e’ Világra artzal. Mit szóljak hozzá?
Hízelkedni néki neveBeszúrás
tt
ség, mivel tekintetbe nem veszi; szidni
bolondság, mert sem hallja, sem érti, sem érzi, sem tettéről felelni nem tartozik:
Viszontagságainak fergeteges Tengerén mindnyájjunkat szabad útnak bocsát: akár
ütközzünk kőszálaiba, akár szerentsésen kerűljük el azokat; egyben nem vigasztal,
másban nem oktat. Végre nem maratt egyébb a’ szomorú emlékezetnél, és körűltem
haldokló kietlen magánosságnál. Óh! boldog Házasság, tőllem örökre eltávozott élet,
hol aBeszúrás
[szerkesztői feloldás]
’ [!]
igyatok abból!
Alig vehetem fel, mit
írjak, kinek, és minek? Valamennyi csupa ember még e’ földönn írással
okoskodott, mind küszködésében cselekedte. Vagy sorsát panaszolta; vagy kenyerét
kereste, vagy vakított, hogy vezethessen, vagy gonoszság ellen dolgozott, mely
minden időre megmarad; vagy végre elfelejtett semmiségéből, kívánta magát több
társai felett küszködéssel kimutatni.Irok én is unalmamban, kínomban, nem
tudván mi vonsz, csak érzek a’ bennem élő természetben oly ellene állhatatlan
ösztönt, mely magát halandó társaival közölni kivánja. Koporsómon túl vitt beszédem
úgy tetszik, mintha síromnak komor éjtszakáját hozná haldokló szívemen kiderűlésre,
enyhítvén keservét ennek előre való tudása, hogy halálomból elevenekhez szólhatok
ki. Ha pedig én is írásommal a’ közboldogság Templomának oszlopa alá egy követ
letehetek, abból származott vígasztalásom, a’ halálnak örök álmai közt is hevűlésbe
hozza hideg hamvai[sic!]
m
at. –
Beszúrás
Bessenyeÿ György
ezen tankölteménye három kötetből áll, melyet ő könyvnek nevezett; és minden
könyv több kötésre van osztva, nevezetesen az egész mű áll nyolcz kötésből;
minden kötés kevesebb és több szakaszra van osztva; az első
kötés
Bessenyei György
á
ll öt szakaszból, a’ második:
hBeszúrás
[törölt]
« a »á
Beszúrás
[törölt]
« t »rom
ból;
a’ harmadik: hatból; a’ negyedik:
ötből; az ötödik: ötből; – a’ hatodik:
ötből; a’ hetedik: kettőből; és végre a’
nyolczadik kötés négy szakaszból áll. A’ szakaszok
ísmét több részre osztvák, nevezetesen:
Első kötés:
Első Szakasz tartalma: Az ember mint csecsemő; gyermekkor; – Ifiu kor. Az
örömnek keserve. Ember kor.
Második Szakasz – ” – : Az ember mint vad
állat, vallás tudomány, mesterség nélkűl. Testi gyengesége az
embernek.
Harmadik Szakasz. – ” – : Az ember, mint tudomány és mesterség.
Bálványozás a’ pogányok közt. Fegyver, harcz, tanult, és mesterséges vérontás.
Bujálkodás a’ gyönyörködésben. Meg szakadhatatlanság a’ gyönyörködésben. Tengeri
kereskedés, hajókázás. Méltósága az emberi értelemnek! Irás, nyomtatás.
Kincskeresés: veszte az erkölcsnek. Veszedelme a’ tanálmánynak.
Negyedik
szakasz: Az ember mint házi gond és cseléd vezér. Mezei mív ’s annak régisége.
A’ mezei mívet könyvböl tanulni nevettség. Jövedelem és költség. A’ szolgálat
bosszant. Vezérlő okosság. Erkölcs a’ házi rendtartásban.
Ötödik szakasz:
Az ember, mint igaz hadi vezér, és világdúló. Az igaz vezér, mennyei védelem.
Halhatatlan győzedelme a’ magyar nemzetnek. A’ ki csak hirért hadakozik, ostora
az egeknek. –
Második kötés. Első Szakasz: Az ember
mint múzsa, és szomorú bölcsesség. A’ bölcsesség egész világi boldogságot nem
adhat, de segít, különösön. Haszna a’ tudománynak.
Második Szakasz: Az
ember mint pártra hajlás és párt ütés. Párt ütés.
Harmadik Szakasz: Az
ember mint öröme magának és keserve. Harag, irigység: veszte az
életnek.
Harmadik kötés. Első Szakasz: Az ember
mint a becsűletnek rabja. Az ember mint világ fia. A’ bölcs ítélet és
szemérmetesség rúgó tollai a’ becsűletnek. Az elrablott
hir,névBeszúrás
[!]
becstelenség.
Második szakasz: Az ember mint szomszédjának
bírája. – [sic!]
n
Harmadik Szakasz: Az
ember, mint józan okosság által való Isteni ismeret. A’ hol értelem nincs, ott
Jegyzet A’ második szakasz
föl
[törölt]
« f »v
an cserélve az elsővel; az első
a’ második és a’ második az elsőBeszúrás
r
end nem lehet. – Ellenvetések a’ naturálístáknak, a’
különős Isteni igazgatásra nézve, Pálnak, Péternek világi
állapatjában.
Negyedik Szakasz: Az ember mint pogány, Istenének
isméretiben.
Ötödik szakasz: Az ember, mint előre látás, vagy plánum.
–
Hatodik szakasz: Az ember, mint barátság. Barátok közt a’ szüntelen való
látogatás unalom. Teljesítése e’ szakasznak. (:próza:)
Negyedik
kötés. Első szakasz: Az ember, mint hittűrő.
Fanatizmus.
Második szakasz: Az ember, mint törvénybiró. Minden polgár
köteles, a’ hogy ’s mivel teheti, közjóra dolgozni. Az igaz bíró kincs. A’ rang,
hivatal: tárgya az irigységnek. Pusztúlás. Okosság a’ hivatalban.
Harmadik
szakasz: Az ember mint magában veszett vad természet. Természet, és mesterség;
latba vetve.
Negyedik szakasz: Az ember mint uralkodásának külömbb,
külömbb féle módja, és örökös szenvedés.
Ötödik szakasz: Az ember, mint
változhatatlan erkölcs. Megátalkodás a’ gonoszban. Korhely. Méreg, bolond
indúlat. Prédálás, vesztegetés. Fukarság, fösvénység. A’ testi szükség, ösztöne
az értelemnek és uralkodik, mínt érzés.
Ötödik kötés.
Első szakasz: Az ember, mint polgári kötelesség, maga iránt való tartozás, és
alku. – A’ király és törvény. Haza-fiúság. Királyhoz való
Beszúrás
hívég
. A’ nemzet
szereteti: Szerkesztői feloldás: hívség
[törölt]
« a’ » [!]
vannak osztályba jutott mennykövei.
Hatodik kötés. Első szakasz: Az ember, mint
k[sic!]
[törölt]
« í »i
rályi tanács. Keserve a’ hivatal
méltóságának. Ki tett tárgya a’ hibás miníszterségnek. Ösztön a’ hivatalban, és
tévedés. Tárgya, ’s módja az igaznak. A’ királyságnak fájdalma. Tévelygés a’
tanult, és elrejtezett elmék közt.
Második szakasz: Az ember, mint
ijjesztő szegény. A’ testnek keserve, keserves szüksége becsűletet, erkölcsöt,
érdemet megemészt. Az elszegényedés attúl jön a’ kit üt. Az ember magában
gazdagodik, és magában szegényedik.
Harmadik szakasz: Az ember, mint a’
gondviselésnek tárgya.
Negyedik szakasz: Az ember, mint
asszony.
Ötödik szakasz: Az ember, mint házassági hívség, és nételenség.
Öröm, vigasztalás, méltóság – a’ házasságban. – Nételenség, a’ puszta és sivatag
életben. Ellenvetés a’ házasságban. Inség a’ magános
életben.
Hetedik kötés. Első szakasz: Az ember,
mint Okosságának unalma, és örökös tudatlanság. Az emberi nemzet magát sem érti.
Az okoskodás egy fájdalmat sem ölt el. Az ember, kezét öszve dugva: e’ világot
nézve és semmit sem értve. Lélek ísméret. Csak a’ józan okosság egy átaljába
való igaz lelki ismeret. Az akarat kéntelenség, szükségre nézve. A’ nagy
tudomány nagy fájdalom. A’ jámborság, együgyűség, tudományt halad. Az egyűgyűség
szivbül vigad. Az okoskodásábúl, vagy eszébűl kiszorult élet némán
gyönyörködik.
Második szakasz: Az ember, mint józan okosság, és lehető
boldogság. (:Folytatása az elébbi szakasznak:). Uralkodó indúlat. A’ gonosz
lélek egész világ kincsével sem lehet boldoggá.
Nyoltzadik
kötés. Beszúrás
n
Első Szakasz: Az Ember, mint Törvénnyel szerzett Boldogság. A’ Törvény által
való Boldogság, tsak Törvényes Szabadság. Polgári, vagy Nemzeti Szabadság.
Köz=bátorság.
Második Szakasz: Az Ember, tsendes Egek alatt. A’ meg ért
Értelemnek haszna, ideje. Az Emberi Hibáknak eltűrése. Tsendes
tűrés.
Harmadik Szakasz. Az Ember, mint meg szikkadt Vénség, és halálának
árnyéka. Végső pusztúlása az Életnek. Mozgó Halál, utolsó Vénség. Szomorú
Vigasztalás a’ Halálban.
Negyedik szakasz: Az Ember, mint Lélek, és
Halhatatlanság. Elindúl a’ Lélek önnön halhatatlansága után és a’ Látásnak
határából kitűnik. –
Ez a’ három kötetes kézirat tartalma. Az első kőnyv
legelején mindjárt azon czim után, mely itt is legelől
állJegyzet A’ mutatvány versekben és e’ nyolczadik
kötésben az eredeti kézirat ortographiáját tartottam meg. SzF.
[törölt]
« ; »,
van egy beszédecske az olvasóhoz;
és „Világosítás vagy intéző beszéd Géniusomhoz; ez két részre van osztva;
elsőben foglaltatik: a’ „Tudományok
válBeszúrás
[törölt]
« á »a
sztása”, másodikban: „Erőltetés az
erköltsben Tudományban.”
Az előbeszédet, és a’ „Tudományok választását”
egész terjedelmében ide irtam. –
Végül megjegyzem: az egész három kötet
éppen 60 tömött írásu negyedrét ivet tesz. –
Beszúrás