LÉVAY JÓZSEF – ARANY
JÁNOSNAK
Miskolczfebr.
Szerkesztői feloldás:
Miskolcz
febr. 21. 1858.
Miskolc
E sorokat kezedhez adó miskolczi derék polgártársam s Kun Ábris collegám sógora – ki (: in parenthesi
n
legyen mondva:) igen
alkalmasan kölcsönözhetne valamit a maga szélességéből Jegyzet
in parenthesi– zárójelben (lat.)
Vágó
collegánk hosszuságának – nagy erősen sürget
engem, hogy Vágó József
Kőrös
ön átutaztában, ne csak
élőszóval, de írásban is vihesse hozzád szíves üdvözletemet. S valóban nem is kűldhetek
tőle egyebet a puszta köszöntésnél. Mert hogy aprólék bajainkról, a kötelesség
nyűgjeiről s életünknek egyre ködösebb napjairól firkálgassak – az ugy hiszem, teelőtted
sem lenne se uj, se kedves dolog s magamat sem igen hozna derűltebb hangulatba.
Nagykőrös
Beszélik itt némelyek, valami hírlapi pletykázás után, hogy a debreczeniek meg akarnák
tőled fosztani
NagyKőrös
t.Nagykőrös
n
Azt
mondom én erre a Mártonféle Német grJegyzet
hogy a debreczeniek meg akarnák tőled fosztani– vesd összeNagyKőröstNagykőrös
Kovács János
Kovács János
AJ
-nak,
963.
1857. dec. 26. és Arany János
AJ
Arany János
Kovács János
nak,
965.
1857. dec. 31.
Kovács János
a
mmátikából, hogy „a
sír az Olympus tetején is csak sír!”Beszúrás
n
kivéve talán, ha az
ember’ kicsi pJegyzet
Azt mondom én erre a Mártonféle Német gr– Márton József (1771–1840): Német grammatika, ahoz tartozó grammatikai gyakorlásokkal, egy új német olvasókönyvelammátikából, hogy „a sír az Olympus tetején is csak sír”!Beszúrás
[!]
és szókönyvel
[sic!]
[!]
együtt.
[sic!]
Béts
ben, 1810.
3 148.Bécs
r
ivát kedvteléseit s vonzalmait jobban legyezgeti a
professori hivatal egyik helyen, mint a másikon.
Beszúrás
Igen ohajtanám tudni vajjon a magyar és latin irodalom tanítása mi módon s hány órán
történik nálatok a felgymnasiumban? mikép adjátok elő a magyar irálytant a négy felsőbb
osztályban? van-e valami fölvett 20 vezérfonal, vagy csak beszélgetés? a latinból mint
történik fordításoknál a grammatizálás? kivántok-e önálló latin dolgozatokat? Azért
kérdezösködöm e két nyelvről, mert egyeben kivűl, ennek tanitása épen az én nyakamon
van. S megvallom, némely jobb fiukat kivéve, igen kevés sükert birok fölmutatni, holott
bizony kezem lábam majd meg eszem, ugy kinlódom velök. Egyébiránt van egy nagy hibánk,
melyben a sikertelenség okát jó részt kereshetjük: az iskolai fegyelemnek (: a
capite
n
) s a professorok közti jó egyetértésnek majd nem teljes
dissolutiója.Jegyzet
a capite– fejétől (lat.); vesd össze „a capite foetet piscis” (fejétől bűzlik a hal) szentencia. A kifejezést lásd
Rotterdami Erasmus
: Adagia, no.
3197.
Erasmus, Desiderius (Rotterdami Erasmus)
n
Jegyzet
dissolutiója– felbomlása (lat.)
Ujdonságul irhatom, hogy hosszu vajudás után tanári nyugdijintézet
van köz évi tagdij ezenkivül 4 pft. Mind
szép dolog volna ez; de mig 500 pft mellett kell szorongatnunk a nadrágszijat, igen
bajos efféle áldozatra erőködnünk.
ö
ttünk születőben. Mondják, nálatok is van ilyen. Nagy hasznát
vettük volna, ha annak szabályait valaki annak idejében közlötte volna velünk. Mi csak
ugy naturalista módraBeszúrás
n
hajtottunk neki. Az alaptagdij 100 pft, mit öt év
elforgása alatt kell lefizetni. S a nyugdijazás csak azután kezdődik.
AJegyzet
naturalista módra– természetes módon, a magunk erejéből (lat.)
z
Beszúrás
[törölt]
«
[hiány]
»[hiány]
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: olvashatatlan
Egység: karakter
Kiterjedés: ismeretlen
Ok: olvashatatlan
Egység: karakter
Áldjon meg az isten minden jóval. Kedves nődnek
a
dd át üdvözlő
tiszteletemet s szép és jó gyermekeidnek ölelésemet. Csókol
Beszúrás
LévaiJózsef
Szerkesztői feloldás:
Lévai József
Lévay József