Ez a kötet
Arany János
nak a hun mondákból vett két
epikai költeményét, s egy harmadiknak töredékeit foglalja magában. Eddig elkülönözve
jelentek meg: Keveháza a Kisebb
Költemények közt, Buda Halála önállóan és az Összes Költemények VI. kötetében, Csaba Királyfi
töredékei a Hátrahagyott Versekben. Itt egybefoglalva veszi az olvasó. Még pedig a
szövegeket a történet rendjében: Keveházán kezdve, folytatva Attila és Buda
történetével, végül kiegészítve Csaba Királyfi énekeivel. A
költemény azonban nem ebben a sorban alakult ki. Elsőnek a költő Keveházát írta meg, de nem folytatta Attila történetével, hanem Csabához
fordult, akinek alakja, titkosabb értelemmel telítve a nemzeti megújulás jelképévé
lehetett, hiszen Attila halála után, a hun nép vonulása idején a hunok reménye volt, a
hunok történetét összekapcsolta a magyarokéval. Két félretett dolgozat után kezdte
messzebbről az egészet, elébetéve Csaba történetének Attila és Buda viszálykodását, a
hun nép romlásának okát. A szövegben Csaba kora nem előzhette meg Attila történetét, a
jegyzetek azonban a költő útját követik nyomon, amint terve egyre szélesebbre bővül.
Arany János
Arany
ban már pályája kezdetén felmerült
egy nagy nemzeti eposz terve. A XIX . sz. elején, a reformkorban, a költők a honalapítás
képét idézték fel; a nagy történetet a krónikák elforgácsolták, a költők is csak
epizódokat dolgoztak fel, melyekről lekopott a monda csilláma. Egyedül Arany János
Vörösmarty
, fogta össze az egészet Zalán futásában (1824), ő is képzeletből pótolta, amivel a hagyomány adós maradt.
Vörösmarty Mihály
Arany
a krónikákban ősi mondákat,
itt-ott elveszett epikai költemények nyomát sejtette meg. Sokszor fájlalta naiv eposzunk
híját. (Naiv eposzunk c. tanulmánya; levele Szilágyi Istvánhoz, 1854. márc. 9.; — egy szerk. üzenetben is : »Egy Árpádkorbeli
Iliászt is szeretnénk — de ha nincs.« —
Szépirod. Figy.
1860. I. 559. l.) Toldi diadala után hivatottnak érezte magát e hiány
pótlására.
Arany János
1847-ben szinte ugyanazon szavakkal kérdezi
Szilágyi Istvántól (jan. 9.) és
Petőfi
től (febr. 11
.): »ha valaki népi szellemben és nyelven írt komoly eposzra vetné fejét,
Chimaera lenne ez ?« Petőfi Sándor
Petőfi
bíztatja: »Nekem ily eposz régi eszmém«. Trencséni Csákra, Rákóczira gondolt (1847. febr. 23.) ; Petőfi Sándor
Arany
nak Dózsa is megfordult fejében, de — mint
Arany János
Petőfi
írta — »ezeket agyonütné a
cenzúra«. (Petőfi Sándor
Arany
is, 1847. febr. 28.) Arany János
Arany
előtt a fejedelmek kora lebegett. »Festeném a
népet szabadnak, nemesnek, fegyverforgatónak … a fejedelmet atyának, patriarchának,
elsőnek az egyenlők közt«; ehhez »akkor Homér kellett volna, ma Ossián, ki a fajulni
kezdő ivadékot az elődök erényeire visszaemlékeztetné«. Szilágyi István Ossián említésén kap; »mert Árpád koráról szólott
kedves barátom, a két korszellem vagy rajz közt, a patriarchális oldalt tekintve nagy a
hasonlatosság« (1847. ápr. 9.).
Arany János
Petőfi
fel is fogta a témát: »Én
most Lehelt írom, elbeszélő költeményben, olyan nyolcsoros alexandrinusokban,
mint a te … Toldid. (1848. jan. 29. — L. Havas
Petőfi-kiadásának jegyzetét, I. 422. Petőfi Sándor
Grexa
a Lehelben Grexa Gyula
Arany
levelének egyes szavait is felismerte. —
IK., 1917. 25. 1.) Művét Arany János
Arany
is egészen a népnek szánta, szűrös, gubás embereknek, mint.
Arany János
Petőfi
Lehelt, — »mert bizony nem a mai nemesség vére volt az, mely
visszaszerezte Etele birodalmát: az a vér részint csatatéren folyt el, részint a
magvetők igénytelen gubája alatt rejlik« (1847. febr. 28.).
Petőfi Sándor
A terv időszerű volt; együtt sugallta a reformkor lelkesülése s „a demokrácia felé
gravitáló közszellem” (
Tompá
nak,
1854. nov.), meg a népies költészet
eszménye. Az események azonban elnémították. 1850—53 közt Tompa Mihály
Arany
több
kisebb elbeszélő költeményt fejezett be. Gondolatain azonban két nagy terv uralkodott,
melyek aztán végigkísérték egész életén: egyik a Toldi-trilógia középső része, másik egy nemzeti eposz megalkotásának vágya.
1853. jan. 20. megkérte
Tisza Domokost, szerezze meg neki Arany János
Pest
en Schwandtnert
(Scriptores rerum Hungaricarum veteres ac genuini),
Endlicher
Monumentáit, a Budai Krónikát, Kézai, Thuróczi krónikáit,
»mert Anonymust és Thuróczit Budapest
Kőrös
és Kecskemét tékái nem bírják kiállítani.« Tisza Domokos és nevelője meg is küldték ezeket. (Nagykőrös
Arany
levele Arany János
T. D.
-hoz, febr. 30., Tisza Domokos
Kézai
t Horányi kiadásában,
Kézai Simon
Buda
, 1782.).
Budapest
A küldött krónikák a hunoktól kezdik a magyarok történetét. A hun és magyar nép rokonsága
nálunk a XIX . század derekán köztudatban élt. Wenzel Gusztáv szemében a hun-scytha népcsalád Etelével kezdte történetét,
folytatta Árpád honfoglalásával, melyet krónikáink ’reditus’nak, visszatérésnek
tartottak. (Eszmetöredékek a magyarok eredetéről. — Uj Magyar Múzeum,— 1851. Ez a hiedelem nem ingott meg 1876-ig; akkor jelent meg Hunfalvy Pál könyve: Magyarország Ethnographiája,
mely a két nép rokonságát későbbi kitalálásnak mondja.) Toldy Ferenc le is foglalta Attilát a magyar költészet számára ; egész
mondakört állított össze körülte. (A magy. nemz. irod. tört.
I. 17. §.) 1850—70 közt a
tudomány és irodalom terén húsz művet lehet e tárgykörből elősorolni
(
IK., 1917., 155. 1. 1.). A költő a hun mondákkal is a magyar
előidőknél maradt.