Aranysárkány fejléc kép
 
  5. AZ ACHARNAEBELIEK.  
 
P. Thewrewk
Ponori Thewrewk Emil
bevezetése:
 
  E vígjáték Kr. e. 425. januárius havában a Lenaea ünnepen került színre. Az első díjjal jutalmazták meg; a másodikat
Kratinos
Kratinosz
nak Cheimazomenoi című, a harmadikat Eupolisnak Numeniai című darabja nyerte el.  
  Az Acharnaiak
Aristophanes
Arisztophanész
nek időrend szerint harmadik vígjátéka. Az elsőt, a Lakmározókat, Kr. e. 427-ben
Philonides
Philonidész
sel, a:., másodikat, a Babyloniakat, 426-ban
Kallistratos
Kallisztratosz
sal, s ezt a harmadikat szintén
Kallistratos
Kallisztratosz
sal adatta elő. A hatóság és közönséggel szembe
Kallistratos
Kallisztratosz
volt az Acharnaiak szerzője, a mit azért kell különösen megemlítenünk, nehogy azt, a mit a költő a parabasisban önmagáról mond,
Kallistratos
Kallisztratosz
helyett
Aristophanes
Arisztophanész
re vonatkoztassuk.  
  Valamint a Békének s a Lysistraténak, úgy ennek a darabnak is thémája és tendentiája a lacedaemoniakkal való béke  
  431 óta dühöngött a peloponnesusi háború. Az attikai községek kénytelenek voltak mindenüket odahagyni s a város falai közé menekülni. Az ellenség szemük láttára dúlta házaikat és földjeiket. Nevezetesen az acharnaiaknak keserves volt látniok mindenük pusztulását. Achantae Attika legnagyobb községe,
Athen
Athén
től északra, a hol ma Menidi falu van. Egymaga képes volt 300 nehéz fegyverzetű katonát (hoplitát) állitani. Erős derék nép lakta, mely szénégetéssel és szőllőműveléssel foglalkodott.  
  A háború sanyarúságaihoz még a dögvész is járult, mely a városba zsúfolt népet szörnyű mód irtotta s csak kevéssel az Acharnaiak előadása előtt szünt meg. Nem csoda, ha e nép megsokalta volt a szenvedést és békét óhajtott. Hogy miért választotta
Aristophanes
Arisztophanész
épen az acharniakat vígjátéka személyeiül, azt az elmondottakból könnyű megérteni.  
  Dikaiopolis, achamai polgár, ki a háború alatt a városba menekült, azt látja, hogy az athéni tanács a népet reményekkel kecsegteti, a háború folytatására sarkalja s a béke helyreállítását ellenzi. Azért ő maga személyére külön békét köt a spártaiakkal, a miért földiei üldözőbe veszik s majdnem megkövezik. De ő cselhez fogott. Elmegy szomszédjához
Euripides
Euripidész
költőhöz s kölcsön kéri mindazt a koldusholmit, a mivel ez tragikus hőseit föl szokta ruházni, hogy szánalmat keltsenek s azután megható beszédet mond a karnak, melyben a háború minden okát (a már meghalt)
Perikles
Periklész
re s a megaraiakra tolja. A kar egyik része helyesli nézetét, de a többi még jobban megharagszik rá és segitségiil hívja Lamachost, ki testestűl-lelkestűl a háború embere.  
  A vígjáték másik fele lazán egymáshoz függesztett jelenetekből áll, melyek komikusnál komikusabb módon mutatják Dikaiopolisban és Lamachosban a béke áldásait s a háború átkát.  
  Végül megemlítjük azok kedvéért, a kiket érdekel, hogy a 100. és 104. vers eredeti szövegének eddigi összes magyarázatait dr. Pozder Károly az Egyetemes Philologiai Közlöny IV. 296—7. lapjain kritikailag ismerteti.  
  K.: Az MTA kézirattárában K 508. II. köteg 114—138. hasáb. (K.). Az Egyetemi Ktár kézirattárában. H. 96. II. köt. 1—42. l. (T.)  
  M.: I. kiad. 2. kot. 1—80. l.