Aranysárkány fejléc kép
 
  3. A DARÁZSOK.  
 
P. Thewrewk
Ponori Thewrewk Emil
bevezetése:
 
  A Darázsok Kr. e. 422. januárius havában a Lenaea ünnepen kerültek szinre; de csak a második pályadíjat nyerték el. Az elsőt
Philonides
Philónidész
Proagon-jának, a harmadikat Philónidész Követei-nek itélték oda.  
  Hogy e vigjátékot megérthessük, egy pillantást kell vetnünk Athén alkotmányára. Sehol a világon nem uralkodott közvetlenebbül és szemmelláthatóbban a közvélemény, mint Athénben. A dolog annyira ment, hogy arról is tanakodtak évenként, nincs-e valami jelentékeny ember az országban, akitől jó volna szabadulni. A nép az ilyest az ostrakismossal számkivetésbe küldötte.  
  A közvéleménynek ugyanazon korlátlan hatalma nyilvánult a népbiróságokban. Évenként sorsolás utján 6000 birót (heliastát) választottak, akik ugyancsak sorsolás utján különböző törvényszékekre oszoltak. Minden törvényszék 500 tagból állott, akik közül mindenik napjára 3 obolost, a mi pénzünk szerint 18 krajcárt kapott. E napi díj a heliastaságot a szegények számára jövedelmi forrássá tette, míg ellenben a jobbmóduak e térről visszavonultak. E törvényszékek nem a positiv jognak, hanem a közhangulatnak, sót olykor a nép puszta szeszélyének voltak eszközei. Háboru idejében — a peloponnesusi háboru pedig 30 évig tartott — majd csupa öreg emberek voltak a birák; mert a fegyverfogható polgárság nagyrésze oda volt a városból. A vesztegetés csakúgy járta; a miveletlen birákat az ügyvédek furfangja vezérelte; a magasabb kulturai érdekek a tudatlanságnak estek áldozatul. Minthogy közügyekben a nép biró is, érdekelt fél is volt, mindannak, akit állam elleni vétséggel vádoltak, okvetetlen buknia kellett. Nem volt hová fölebbeznie, nem volt kihez folyamodnia. Szabályszerű perrendtartásról szó sem lehetett; mert a birák évről-évre változtak.  
  Minden munkakerülő és szegény embernek biráskodhatnékja volt. Mulatságos példáját mutatja e vigjáték, melynek főtendentiája a heliastaság kigunyolása. Philokleonban ugyanis e szenvedély mániává öregbedett, melyből csak azután gyógyult ki, hogy a romlott urfiak örömeit megizlelte. Ami a dolgot még nevetségesebbé teszi, az, hogy Philokleon, mihelyt eddigi dőreségét bevallani kénytelen, maga mutatja a bíráskodás paródiáját. A háznak egyik rabszolgája jelenti, hogy a Labes kutya sajtot lopott. Az öreg ur a szabályos ünnepiességgel törvényt ül. Egy másik kutya vádlónak lép fel, tanukat is idéznek; de Bdelykleon ugy intézi a dolgot, hogy apja a vádlottat fölmenti. E kutyaper még más tekintetben is paródia, t. i. egy valódi s politikailag igen fontos perre céloz, melyet
Kleon
Cleón de Atenas
Laches hadvezér ellen indított, akit azzal vádoltak, hogy a siciliai háborúban zsarolást követett el. A célzás szembeszökő. A vádló kutyát kydathénéi kutyának mondja
Aristophanes
Arisztophanész
:
Kleon
Cleón de Atenas
a kydathénei demosból való volt. A vádlott kutyának „Labes” s a lopott sajtnak „siciliai” neve Lachesre s az ellene felhozott vádra emlékeztet.  
  Végül megemlitjük, hogy
Racine
Racine, Jean
Aristophanes
Arisztophanész
nek ezt a vigjátékát Plaideurs-jében utánozta.