P. Thewrewk
bevezetése:
Ponori Thewrewk Emil
A Felhők
Kr. e. 423. március havában a nagy
Dionysiákon kerültek színre: amint
Aristophanes
maga mondja (l. az 504. s köv. verseket), nem volt
sikerük. Anionysos-ünnep örömei közt a vígjátékverseny különösen kivált. Három díj volt
kitűzve. Aki az első díjat nyerte, az volt a győztes; aki a harmadikat, az szégyent
vallott. Amikor a Felhők pályáztak, az első díjat Arisztophanész
Kratinos
Csutorájának, a másodikat Kratinosz
Ameipsias
Konnosának, a harmadikat Amipsziasz
Aristophanes
nek ítélték oda. E bukás okát nem tudjuk. Arisztophanész
Aristophanes
épen ezt a darabot tartotta
legjobb művének: később változtatott rajta s új előadásra készítette elő; de ezek a
„második” Felhők, úgy látszik, nem kerültek színre. A
fennmaradt szöveg a darabot változtatott alakjában mutatja.
Arisztophanész
Aristophanes
költői természete az
ellenkedés. Ellenzi a háborút, amíg béke nincsen, ellenzi a költészetet, mely jelenleg
tetszést arat, ellenzi a nyilvános élet módját, amely most dívik stb. Mint az akkori
vígjáték lényeges motívuma, mindenütt túlzás, torzítás, ráfogás. De sehol sem tűnik ez
annyira föl, mint a Felhőkben, amely vígjáték abból a
férfiból űz csúfot, aki Görögország legtiszteletreméltóbb,
legnemesebb bölcse volt.
Arisztophanész
Aristophanes
nek egyik darabjával sem
foglalkoztak annyit a tudósok, mint ezzel: egyik sem annyira híres vagy hírhedt, mint
ez. Ami költői értékét illeti, azt jóformán minden kritikus nagyra tartja, sőt
rendszerint Arisztophanész
Aristophanes
legremekebb
művének tekintik: némelyek azért, mert többször olvasták, mint Arisztophanész
Aristophanes
egyéb darabjait s ennélfogva jobban
ismerik; mások azért, mert Arisztophanész
Sokrates
a
darab főszemélye, vagy mert Szókratész
Aristophanes
maga is legjobb művének vallja.
Arisztophanész
De
Aristophanes
t nemcsak remek
költőnek, hanem még inkább nagy hazafinak, a politikai okosság emberének, minden szép és
jó védőjének, minden rosszaság és elfajultság kérlelhetetlen ellenségének szeretik
tekinteni. Hogy van, hogy ez az Arisztophanész
Aristophanes
megtámadja Arisztophanész
Sokrates
t, és pedig oly hevesen, amint csak tőle telik? Hibáztassuk-e
Szókratész
Sokrates
kedvéért a költő jellemét?
Pártoljuk-e a költőt a nagy bölcs ellenében?
Szókratész
E zavaron különféleképp igyekeztek segíteni. Némelyek
Aristophanes
t ítélték el: hogy „gonosz rágalmazó”
— „hogy azért gyűlölte Arisztophanész
Sokrates
t, mert
az Szókratész
Euripides
tisztelője volt”. Mások
Euripidész
Sokrates
fölött törtek pálcát: „hogy
forradalmi ember volt s megérdemelte a halált” — vagy „hogy akkoriban még a
sophistikában leledzett”. Voltak olyanok is, akik a középutat választották, s azt
mondták, hogy nem Szókratész
Sokrates
van értve, ő
csak a faj képviselője — hogy Szókratész
Aristophanes
még nem ismerte jól, s összetévesztette a sophistákkal, —
hogy nem Arisztophanész
Sokrates
a darab főszemélye,
hanem Strepsiades, — ha Szókratész
Aristophanes
a bölcsészetet nevetségessé akarta
tenni, azt csak a legnagyobb mester csúffá tételével tehette stb. Nem bocsátkozunk e
különböző vélemények bírálgatásába. Csak annyit mondunk, hogy azoknak semmi esetre nincs
igazuk, akik Arisztophanész
Aristophanes
ben mindent
szépítgetni törekszenek.
Arisztophanész
P. Thewrewk
a fejtegetéseihez
azt kell hozzáfűznünk, hogy Ponori Thewrewk Emil
Aristophanes
nek Szókratészről
vázolt képe, ha túlzott is, nem alaptalan. Arisztophanész
A. E. Taylor
mutatott erre rá Varia Socratica c. művében (Oxford 1911.).
Eszerint Szókratész fiatalabb éveiben — a platóni
dialógusok és Xenophón tanúsága szerint — sokat
foglalkozott a görög természetbölcselők — főleg Anaxagorasz, Archelaosz, az
apollóniai Taylor, Alfred Edward
Diogenész
—
tanításaival, s kora felsőbb matematikájában is jártas volt. Kérdezgetve cáfoló
módszerében pedig, mellyel az emberekben megingatta eddig naivul, ösztönösen vallott
nézeteiket, volt a szofistákkal közös vonás. Szókratész azonban nem állott meg a kételkedésnél, hanem éppen a
kritikai, logikus gondolkodás segítségével arra akarta az embereket ráeszméltetni, hogy
van igazság, és a társadalom nem állhat fenn egyetemesen érvényes
erkölcsi törvények nélkül. A távolabb álló azonban csak azt látta, hogy Szókratész megingatja az istenekbe és erkölcsi törvényekbe
vetett ősi, naiv hitet. A Felhők 139. sorának (Kivervén a
talált eszmét fejünkből) görög szövege voltaképp ezt jelenti: előidézted egy megtalált
gondolat elvetését — világos célzás Szókratész „bába-művészetére”. Ő nem kész tanítást adott, hanem
kérdéseivel segített napvilágra születni a vajúdó gondolatot. Erre mutat a
Felhők 708—710. sora is: Strepsiadesnek magának kellene „eszmét találnia”.
Apollóniai Diogenész
A 178—180. sorban
Szókratész hamuba körzővel ábrát készül rajzolni:
ez világosan a Menon c.: platóni dialógusra emlékeztet, ahol
Szókratész nyilván egy homokba rajzolt ábrán
eszmélteti rá a tanulatlan rabszolgát arra, hogyan kell a négyzetet megkettőzni. Éppígy
a tréfás probléma (
Felhők 147—154.): „Hány lábat
ugrik a bolha, magáét?” sem légből kapott, hiszen Xenophón
Symposionja (VI. 8.) szerint éppen e tipikus
tréfás kérdéssel ugratták Szókratészt, — mert
nyilván geometriai, matematikai problémákkal is foglalkozott. Arisztophanész tehát torzít ugyan, de nem rosszhiszemű.