Aranysárkány fejléc kép
 
  2. A FELHŐK.  
 
P. Thewrewk
Ponori Thewrewk Emil
bevezetése:
 
  A Felhők Kr. e. 423. március havában a nagy Dionysiákon kerültek színre: amint
Aristophanes
Arisztophanész
maga mondja (l. az 504. s köv. verseket), nem volt sikerük. Anionysos-ünnep örömei közt a vígjátékverseny különösen kivált. Három díj volt kitűzve. Aki az első díjat nyerte, az volt a győztes; aki a harmadikat, az szégyent vallott. Amikor a Felhők pályáztak, az első díjat
Kratinos
Kratinosz
Csutorájának, a másodikat
Ameipsias
Amipsziasz
Konnosának, a harmadikat
Aristophanes
Arisztophanész
nek ítélték oda. E bukás okát nem tudjuk.
Aristophanes
Arisztophanész
épen ezt a darabot tartotta legjobb művének: később változtatott rajta s új előadásra készítette elő; de ezek a „második” Felhők, úgy látszik, nem kerültek színre. A fennmaradt szöveg a darabot változtatott alakjában mutatja.  
 
Aristophanes
Arisztophanész
költői természete az ellenkedés. Ellenzi a háborút, amíg béke nincsen, ellenzi a költészetet, mely jelenleg tetszést arat, ellenzi a nyilvános élet módját, amely most dívik stb. Mint az akkori vígjáték lényeges motívuma, mindenütt túlzás, torzítás, ráfogás. De sehol sem tűnik ez annyira föl, mint a Felhőkben, amely vígjáték abból a férfiból űz csúfot, aki Görögország legtiszteletreméltóbb, legnemesebb bölcse volt.  
 
Aristophanes
Arisztophanész
nek egyik darabjával sem foglalkoztak annyit a tudósok, mint ezzel: egyik sem annyira híres vagy hírhedt, mint ez. Ami költői értékét illeti, azt jóformán minden kritikus nagyra tartja, sőt rendszerint
Aristophanes
Arisztophanész
legremekebb művének tekintik: némelyek azért, mert többször olvasták, mint
Aristophanes
Arisztophanész
egyéb darabjait s ennélfogva jobban ismerik; mások azért, mert
Sokrates
Szókratész
a darab főszemélye, vagy mert
Aristophanes
Arisztophanész
maga is legjobb művének vallja.  
  De
Aristophanes
Arisztophanész
t nemcsak remek költőnek, hanem még inkább nagy hazafinak, a politikai okosság emberének, minden szép és jó védőjének, minden rosszaság és elfajultság kérlelhetetlen ellenségének szeretik tekinteni. Hogy van, hogy ez az
Aristophanes
Arisztophanész
megtámadja
Sokrates
Szókratész
t, és pedig oly hevesen, amint csak tőle telik? Hibáztassuk-e
Sokrates
Szókratész
kedvéért a költő jellemét? Pártoljuk-e a költőt a nagy bölcs ellenében?  
  E zavaron különféleképp igyekeztek segíteni. Némelyek
Aristophanes
Arisztophanész
t ítélték el: hogy „gonosz rágalmazó” — „hogy azért gyűlölte
Sokrates
Szókratész
t, mert az
Euripides
Euripidész
tisztelője volt”. Mások
Sokrates
Szókratész
fölött törtek pálcát: „hogy forradalmi ember volt s megérdemelte a halált” — vagy „hogy akkoriban még a sophistikában leledzett”. Voltak olyanok is, akik a középutat választották, s azt mondták, hogy nem
Sokrates
Szókratész
van értve, ő csak a faj képviselője — hogy
Aristophanes
Arisztophanész
még nem ismerte jól, s összetévesztette a sophistákkal, — hogy nem
Sokrates
Szókratész
a darab főszemélye, hanem Strepsiades, — ha
Aristophanes
Arisztophanész
a bölcsészetet nevetségessé akarta tenni, azt csak a legnagyobb mester csúffá tételével tehette stb. Nem bocsátkozunk e különböző vélemények bírálgatásába. Csak annyit mondunk, hogy azoknak semmi esetre nincs igazuk, akik
Aristophanes
Arisztophanész
ben mindent szépítgetni törekszenek.  
 
P. Thewrewk
Ponori Thewrewk Emil
a fejtegetéseihez azt kell hozzáfűznünk, hogy
Aristophanes
Arisztophanész
nek Szókratészről vázolt képe, ha túlzott is, nem alaptalan.
A. E. Taylor
Taylor, Alfred Edward
mutatott erre rá Varia Socratica c. művében (Oxford 1911.). Eszerint Szókratész fiatalabb éveiben — a platóni dialógusok és Xenophón tanúsága szerint — sokat foglalkozott a görög természetbölcselők — főleg Anaxagorasz, Archelaosz, az apollóniai
Diogenész
Apollóniai Diogenész
— tanításaival, s kora felsőbb matematikájában is jártas volt. Kérdezgetve cáfoló módszerében pedig, mellyel az emberekben megingatta eddig naivul, ösztönösen vallott nézeteiket, volt a szofistákkal közös vonás. Szókratész azonban nem állott meg a kételkedésnél, hanem éppen a kritikai, logikus gondolkodás segítségével arra akarta az embereket ráeszméltetni, hogy van igazság, és a társadalom nem állhat fenn egyetemesen érvényes erkölcsi törvények nélkül. A távolabb álló azonban csak azt látta, hogy Szókratész megingatja az istenekbe és erkölcsi törvényekbe vetett ősi, naiv hitet. A Felhők 139. sorának (Kivervén a talált eszmét fejünkből) görög szövege voltaképp ezt jelenti: előidézted egy megtalált gondolat elvetését — világos célzás Szókratész „bába-művészetére”. Ő nem kész tanítást adott, hanem kérdéseivel segített napvilágra születni a vajúdó gondolatot. Erre mutat a Felhők 708—710. sora is: Strepsiadesnek magának kellene „eszmét találnia”.  
  A 178—180. sorban Szókratész hamuba körzővel ábrát készül rajzolni: ez világosan a Menon c.: platóni dialógusra emlékeztet, ahol Szókratész nyilván egy homokba rajzolt ábrán eszmélteti rá a tanulatlan rabszolgát arra, hogyan kell a négyzetet megkettőzni. Éppígy a tréfás probléma ( Felhők 147—154.): „Hány lábat ugrik a bolha, magáét?” sem légből kapott, hiszen Xenophón Symposionja (VI. 8.) szerint éppen e tipikus tréfás kérdéssel ugratták Szókratészt, — mert nyilván geometriai, matematikai problémákkal is foglalkozott. Arisztophanész tehát torzít ugyan, de nem rosszhiszemű.  
  K.: Az MTA kézirattárában K. 508. I. köteg 1—33. hasáb. (K): Az Egyetemi Könyvtár kézirattárában H. 96. I. köt. 45—96. 1. (T.)  
  M.: I. kiad. 101-198. 1.