Aranysárkány fejléc kép
 
  P. Thewrewk bevezetése:  
  Sem azt nem tudjuk, hogy e darab mikor kerűlt színre, sem azt, hogy mely darabokkal s milyen sikerrel versenyzett. De mégis úgy látszik, hogy Kr. e. 410-ben januárius havában, a Lenaea nevű ünnepen adták elő. Mások szerint előadása ideje a 411-dik évbeli Dionysiákra esik.  
  Aristophanes e vígjáték motivumául a Thesmophoria ünnepet használja, melyet a nők Demeter és Persephone tiszteletére ünnepeltek. Ez ünnep ősz közepén volt és öt napig tartott. Az első nap a Stenia, mikor az asszonycsapatok nap lementével Halimusba vándoroltak, a mely község Athéntől másfél órányira délre, a mai Trachones nevű tanya helyén volt. A második a Thesmophoria Halimusban, a hol bizonyos mysteriumokat végeztek. A harmadik az Anodos vagyis a Fölmenet, a városbeli ünnep első napja, melyen nagy processióban Halimusból Athénbe vonúltak és szent asszonyok fejükön hordották (dobozokban) Demeter törvényeit. Innét van az egész ünnepnek a neve: a Törvényhordás, és vígjátékunknak tulajdonképeni cime: A törvényhordást ünneplő, vagy egyszerűen: a törvényhordó asszonyok. A városi ünnep szentélyébe érvén, mely valószínűleg az
Akropolis
Athén
keleti lejtőjén állott, bizonyos szertartásokat végeztek, melyeknek Skira a nevük, s titkos határozatokat hoztak, a mikre Aristophanes a Nőuralom 18. versével céloz. A negyedik, azaz a városbeli ünnep második vagy középső napja a Nesteia (a Bőjt), mely titkos gyűlésnek és vezeklésnek volt szánva. Az utolsó nap a Kalligeneia, mely név, úgy látszik eredetileg a most már megszentelt Demetert jelentette, a ki megengedi, hogy a nők szép magzatokat szüljenek.  
  Aristophanes a Nesteia napját választotta e vígjáték számára, míg ellenben egy másik hasonló nevű darabban a különféle mulatsággal járó utolsó napot vette alapul. Minő volt a második Thesmophoriazusákban a cselekvény haladása, az a ránk maradt töredékekből ki nem érthető.  
  Hogy hogyan fogadta Euripides, a kivel a jelen darab is csúfot űz, a komikus költészet sértéseit, látni Melanippe-jének egyik töredékéből, mely így szól:  
 
 
Sok ember űzi a gúnyolás művészetét
 
A tréfa kedvéért. De én utálom a
 
Bohót, ki bölcsek ellen féktelen szavú,
 
És számot nem tesz férfiak között,
 
De a nevetés honában olcsón ellakik
 
S begyűjti szépen a gálya-hozta kincseket.