A Madarak
Kr. e. 414. március havában a nagy
Dionysiá
ban kerültek színre. Velük pályáztak
Ameipsias (éjjeli) kalandozói s Phrynichos
Remetéje. Csak a második díjat nyerték el: az elsőt
Ameipsias, a harmadikat Phrynichos darabjának itélték oda.
Dioníszia
E híres vígjátékot, mely kétségkívül Aristophanes
költészetének színe-virága, némelyek allegoriának magyarázzák. Bármily elmésen van is e
magyarázat kigondolva, mely szerint e darab a siciliai expeditió képtelenségét akarja
szemünkbe tüntetni, a figyelmes kutató előtt alaptalannak bizonyul. Minden egyes
vonatkozás, amit tenni kell, nehézséggel, sőt erőszakkal jár. Csak egyet mondunk, ki
képes az öreg Peistherairos szerepében a szép és fiatal Alkibiadesre
ráismerni?
Athént akkoriban a vállalkozhatnámság fogta el.
Hatalmától mámorítva nagyravágyó terveivel még a valóság határait is túlröpülte. A
421-ben befejezett tízéves háború
okozta sebek behegedtek volt, az ellenséges szövetségek bomlásnak indultak, a város a
szövetségi adó fölemelése óta új és bő pénzforrásokkal rendelkezett, a keleti tenger
legnagyobb része az ő hatalmában volt. Most hát azt remélték az athéniek, hogy a 415-ben foganatosított siciliai expeditió
által hatalmukat a nyugati tengerre is kiterjesztik, hogy
Siciliá
t elfoglalják, Szicília
Karthágo
t
leigázzák, szóval: semmi sem látszott nekik lehetetlennek. Ebben az atmosphaerában
született a Madarak című vígjáték, melyben nem a történeti
tények és személyek vannak allegoria képében feltüntetve, hanem csak az akkori
közhangulat phantastikus módon viszhangozva.
Karthágó
Két elégedetlen ember, Peisthetairos és Euelpides, odahagyják Athént s a madarak segítségével a levegőben fellegvárat építenek, melyet
Felhőkakukvárnak neveznek el, s madár birodalmat alapítanak. Ez által
az ég és föld közti közlekedés megakadt. Az emberek most csak a madarakat tisztelik, az
isteneknek többé nem áldoznak, a kiéheztetett olympusiak kénytelenek a madarakkal s
képviselőjükkel, Peisthetairossal alkuba bocsátkozni, s oly szerződést kötnek, mely
szerint Zeus átengedi Peisthetairosnak menyasszonyul Basileiát (a világuralmat) s a
vígjáték azzal végződik, hogy Peisthetairos Basileiával a madarak egész seregétől
kísérve mint a madarak fejedelme palotájába bevonul.
Aristophanes darabjai közt egy sincs, mely oly
annyira kosmopolitikus, a maga általánosságában minden időhöz oly könnyen alkalmazható
volna, mint ez.
Goethe
1780. az ettersburgi színpad számára remek
német darabot csinált belőle.
Goethe, Johann Wolfgang von