Aranysárkány fejléc kép
 
  P. Thewrewk bevezetése:  
  Hogy mikor került e darab színre, arról nincs biztos tudomásunk; de a mi a 193. s köv. versekben mondva van:  
 
 
Hogy a szövetség szóba jött: „különben
 
Elvész a város!” azt mondák sokan;
 
Hogy létre jött: dühöngtek; a ki meg
 
Rábirt, a szónok, elment, oda van stb.
 
  ebből azt lehet következtetni, hogy két évvel a boeotiai szövetség megkötése után, tehát 392-ben, s a mint a Békák 404. verséhez való scholionból kiderűl, alighanem a Dionysiákon adták elő.  
  A nőkérdés, mely különböző országokban különbözőleg van fogalmazva, melyet másnak gondol az, a ki védi, másnak az, a ki ellenzi, nem egészen a jelenkor eredeti gondolata, hanem részben már az ókorban is ismerték, a mint azt Aristophanesnek e vigjátéka is bizonyítja.  
  Voltak olyanok, a kik azt állították, hogy e vígjáték Platon ideális állama ellen van intézve. Tudni való ugyanis, hogy Platon a nőközösséget teszi államának egyik elvévé. De kétségtelen, hogy a nagy philosophus műve sokkal később keletkezett; sőt inkább ő maga hivatkozik a vígjátékra, mikor azt mondja, hogy az efféle elvekből csúfot űztek a vígjátékírók stb. Hogy Platon a maga eszméjével nem első s nem egyedűl áll a görögök közt, azt az akkori szellemi életről szóló gyér maradványokból is sejthetni. A felvilágosúlt közönség mindenből kérdést csinált, mindent okoskodás tárgyává tett. A politikában különféle elméletek támadtak, s nevezetesen a spártai alkotmány, melyben egyik-másik dolog a vígjátékunkbeli nőélethez hasonlított, oly annyira derék intézménynek látszott, hogy bátran föltehetjük, hogy a nőemancipátió s az e problemához szegődő sok képtelenség valamint nyilvános értekezésekben, úgy magántársalgásban is beszéd tárgya volt. Itt hallhatta Aristophanes azokat az eszméket, a melyekből az e vígjátékában látható felfordult világot oly remekül megalkotta.  
  Hogy az itt előforduló sokféle nyerseséget és trágárságot nem a mi erkölcsi mértékünkkel szabad mérnünk, annak okát már Aristophanes életrajzában adtuk.