Plutos vagyis a Gazdagság hiteles kútfők szerint kétféle
alakban kerűlt színre: először 408-ban,
másodszor 388-ban. Ez utóbbi alkalommal
Nikochares
Lakónjai, Aristomenes
Admetosa, Nikophon
Adonisa és Alkaios
Pasiphaëja voltak versenytársai.
Újabb nyomozások kiderítették, hogy az előttünk levő darab nem az „első” Plutos, a minek a régi scholiasták nézték, hanem a „második”, mely húsz évvel
később adatott elő.
Nem állami ügyeket bolygat, hanem általános emberi érdekű tárggyal foglalkodik, mely
akkoriban egészen időszerű volt. A régi jómódú családok részint a hosszas háború,
részint a gyakori alkotmányváltozás, részint a lábrakapott fényűzés következtében
elszegényedtek: az áruló, a sophista s több efféle hitvány népség vagyonra tett szert, s
megint csak annak volt tekintélye meg hatalma, a ki gazdagságával hathatott.
Ily viszonyok közt könnyen felmerűlhetett az a kérdés, hogy mennyiben jó a gazdagság vagy
a szegénység s önként kínálkozott Aristophanesnek
arra, hogy belőle vígjátékot alkosson. E vígjáték szerint Plutos isten, ki vakságában
naplopók és gazemberek kezébe kerűlt, visszanyerte szeme világát s most a becsületes
emberekhez fordúl, s azokkal tart.
Már a régiek az úgynevezett közép vígjátékhoz számították e darabot. Hogy
mennyiben számítható oda, bajos eldönteni; mert a közép vígjáték lényegét nem igen
ismerjük. Jellemzői azt mondják, hogy többnyire a régi költőknek, nevezetesen
Homér
nak, a tragikusoknak s az előbbi
komikusoknak meséi képezték tárgyait, a melyeket travestált, hogy a philosophusok és
rhetorok iskoláiból is csúfot űzött, hogy rendszerint általános typusokat, együgyű
parasztokat, vén asszonyokat, élősdieket, szakácsokat stb. hozott színre, hogy stilusa a
legfinomabb atticismus volt, hogy a kar benne néző személy gyanánt szerepel.
Homérosz
Ebből egyetmást Plutosban is találni, s annyiban e darab minden
esetre a közép vígjátékhoz hajlik. Ez volt utolsó vígjátéka Aristophanesnek, melyet még maga adatott elő. Más két darabját, melyet
Plutos után írt, a Kokalost és
Aiolosikont
Araros fiával hozatta színre, hogy ily módon
mintegy művészete örököseül az athéni közönség kegyébe ajánlja őt. Tudnivaló, hogy
Aristophanes fiai, Araros, Philippos és Nikostratos (vagy Philetairos?) szintén vígjátékírók voltak, de már az új irányhoz
tartoztak, s nem sokat értek.