A színpadra állítás terve
Semmiféle feljegyzés vagy levélbeli célzás nem utal arra, hogy Madáchot
foglalkoztatta volna főművének színpadra állítása. Az eredeti magyar drámának
mindig is szűkében lévő irodalmunkban a javaslat azonban szinte
azonnal felvetődött. Azt követően, hogy Arany János részleteket olvasott
fel a KisfT 1861. október 31-i ülésén a műből, november 2-án (egy résztvevő
írótól szerzett, másodkézi közlés alapján) a Hölgyfutár a még ismeretlen
szerzőjű, kezdő literátornak tulajdonított és „eredeti szomorújáték”-
nak nevezett
Tragédiá
ról megjegyezte: „Óhajtjuk, hogy az elterjedt
jó hir teljesen valósuljon akkor is, midőn a mű szinpadra kerül.” A hírre
november 6-án reagált Arany folyóirata, a SzF, amely már pontosabban,
„eredeti dramatizált költemény”-nek nevezte a
Tragédiá
t, végül így zárta
a hírt; „Ami a »színpadon megállhatást« illeti: szeretnők tudni, vajon Dante
»lsteni komédiája« mint bohózat nem buknék-e meg a budai népszínházban?
Pedig az már csak remekmű.” (Vö. a
Fogadtatás
alfejezettel: 683.!)
Arany könnyedén ironikus mondata nemcsak
Az ember tragédiájá
t helyezte
világirodalmi távlatba, de színháztörténeti szempontból is eligazító
fontosságú. Sőt: nem is csupán általában utalt az emberiségköltemények
színpadra állításának nehézségeire (magyar példánál maradva: Vörösmarty
Csongor és Tündé
je is csak 1866-ban, a Színi Tanoda vizsgaelőadásán kapott
először színpadot), hanem kifejezésre juttatta irodalmias rosszallását
a könyvdráma, a lélekszínpad nevében a látványos népszínház ellenében,
amelyet Molnár György Budai Népszínháza képviselt (1861 és 1864,
majd 1867 és 1870 között). A szabadságharcban is résztvett Molnár, első
igazi rendező-talentumunk a Nemzeti Színház megkövesedő romantikája
mellett és ellen igyekezett visszaállítani a reformkor színészetének jelentőségét,
közönségvonzó és közönségformáló hatását.
1861 október-novemberében Molnár természetesen nem ismerhette
még a meg sem jelent
Tragédiá
t ám Arany jövőbe utalása zseniálisnak bizonyult.
A színigazgató-rendező 1863 májusában és júniusában a színpadtechnika
akkori fővárosában, Párizsban, díszletmunkásnak állva tanulmányozta
a második császárság híres látványosságait.
Az ördög pilulái
c. Offenbach-operettet éppúgy, mint a
Peking ostroma
vagy a
Marengo
c.
történelmi tömegjátékokat. (Molnár Györgyre és a Budai Népszínházra l.
Mályuszné 1959; Mályuszné 1964; Pukánszkyné 1979, valamint Molnár György önéletrajzi kötetét: Molnár 1881.!) Molnár, aki 1863. július 18-án
érkezett haza, megvásárolta és Pestre szállíttatta azt a tükrös laterna magicarendszert,
amelyből a „Dubosq-féle modérateur elektrum lámpa és batteria,
mely 82 elemre volt összeállítva” 1.200, a „két nagy tükörüvegtábla” maga
2.200 forintba került. (Vö. Molnár 1881 389.! A mutatvány leírása uo.)
Hogy az importált színpadtechnikát működtetni tudja, Molnárnak nemcsak
színházát kellett átépítenie „Bauquer Sándor ur franczia gépész” által,
a kulisszaszínpad zárt terét feloldó kísérleteihez szövegkönyveket is találnia
kellett. Két héttel Párizsból történt hazaérkezése után a fővárosi sajtó
máris az immár két kiadásban megjelent drámai költemény színrevitelének
tervéről adott hírt. 1863. augusztus l-jén a Pesti Hölgy-Divatlap az Ujdonságok-
rovatban jelentette, hogy „Molnár ur, a budai népszínház igazgatója,
azon különös tervvel foglalkozik, jövő télre a látható, de érinthetetlen
szellemekkel, Madách Imre »Ember tragoediáját« jeleneteztetni s előadni.”
Másnap a VU hírlelte: „(Madách,
Ember tragédiájá
t) szinpadra alkalmazva,
Molnár a budai szinházban szinre hozni szándékszik, még pedig a szellemeket
előtüntető gép alkalmazása mellett.”
Amikor tehát Madách halálhíre kapcsán a Hölgyfutár 1864. október
13-án arról írt
, hogy a
Tragédia
színpadra állítása Molnárnak „régi terve”,
nem túlzott. A Hölgyfutár azt is megjegyezte, hogy Molnár „már nagyjából
skizzirozta a színpad számára s nem is mond le reményéről, hogy azt
a közönségnek illő kiállítással bemutathatandja.” Az említett vázlatokból
a színigazgató-rendező semmit nem publikált; azok nem maradtak fenn.
Mint ahogyan annak sincs nyoma, hogy Madách megfordult a Budai Népszínházban,
vagy Molnár a szerzővel kapcsolatot kereste volna. A Hölgyfutár
híre egyébiránt a Sürgöny 1864. október 9-i számára adott válasz
volt. Ott, a tárcarovatban (szintén a halálhír kapcsán) a következő javaslat
olvasható: „A nemzeti színház az elhunyt költő iránti kegyeletének szép
jelét adná, ha egy pár estvét az ’Ember tragoediája’ előállitására szánna.
Miként értjük mi e mű szinpadositását, alkalmilag [= alkalomadtán] el
fogjuk mondani. Mindenesetre hiányzanék valami drámai művészetünkből,
ha e költői mű soha se elevenittetnék meg a színpad által.” A Sürgöny
azonban később nem tért vissza a dramatizálás mikéntjére; óvatos
megfogalmazása („egy pár estvét”) egyébként is azt sejteti, hogy itt legalább
annyira kultusztörténeti, mint színházművészeti megfontolásról van szó.
A Nemzeti Színházban Tóth József, Kolozsvárott Ecsedi Kovács Gyula
foglalkozott utóbb a
Tragédia
színrevitelével (az 1864. évi hírekre és ezekre
a tervekre l. Németh 1933 7.1). Az ősbemutató a Nemzeti Színházban
1883. szeptember 21-re maradt Paulay Ede színre alkalmazásában és ren-
dezésében. Molnár György érdeméből ez mit sem von le, sőt színháztörténeti
értékét növeli, hogy bár más-más eszmei és művészi indíttatásból
(Molnár a párizsi népszínházak nyomán haladva, Paulay a historizáló német
meiningenizmus mintája szerint), de mindketten közérthető, közönségvonzó
látványszínház lehetőségét látták a
Tragédia
színrevitelében. Az
ősbemutatóig pedig a Nemzeti Színházban is el kellett végezni a színpadtechnika
megújítását, jelesül a játéktér megnagyobbítását és a színpadi
villanyvilágítás bevezetését.