Az ötödik próféta
Megjelent
I. Pesti Hírlap, 1888. április
12., 10. évf., 102. sz. (2., 3.1.) A Pesti Hírlap tárcája rovatban, (P-s)
jelzettel.
II. Hi. 8. köt Dekameron 1.1917.
154-158.1.
III. Mikszáth Kálmán összes
művei. 39. Elbeszélések 13, 1888. szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Fábri Anna,
S.a.r. Hajdu Péter. Budapest: Argumentum Kiadó. 2001. 50-53.
MK a novella írásának idején
Az Osztrák-Magyar Monarchia
írásban és képben
*
c. sokkötetes, Rudolf trónörökös által kezdeményezett
vállalkozás Szeged cikkén dolgozott.
Ehhez a cikkhez MK alapos
előtanulmányokat végzett. Bár már 1887-ben
felröppent a hír, hogy a tanulmány készen van, végleges formájában csak
1889 tavaszán készült el (Vö. Krk 4Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban
és képben. Budapest, M. Kir. Államny., 1887-1901.
[OSZK]
*
, 347. 1.). MK az előtanulmányok során találkozhatott az
alsóvárosi templom történetével, ami alkalmasint felidézhette szegedi emlékeit is. A
templomot az elkészült tanulmány két helyen is említi: „A régi kor
épületei közül ma már csak a Mátyás által épített templom áll az
Alsó-városon” (Krk 79Mikszáth Kálmán összes művei. 4. Regények és nagyobb
elbeszélések 4, 1891–1891, kiad. Király István, Budapest, Akadémiai Kiadó,
1958.
[OSZK]
*
, 20:11-12);
„Mindenik városnak van egy olyan dolga, a mivel dicsekszik, Debrecen a kollégiumával,
Szeged a
Mátyás-templomával” (Krk 79Mikszáth Kálmán összes művei. 79. Cikkek és karcolatok
29, 1890, kiad. Kroó András, Rejtő István, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1987.
[OSZK]
*
,24:33-35).
Mikszáth Kálmán összes művei. 79. Cikkek és karcolatok
29, 1890, kiad. Kroó András, Rejtő István, Budapest, Akadémiai Kiadó, 1987.
[OSZK]
A novella tehát mintegy a Szeged
tanulmány melléktermékének tekinthető, más értelemben viszont A beszélő köntös előzményének.
Maga az elbeszélés története szájhagyomány útján maradt fenn Szegeden. Arról, hogy a
törökök a ferenceseket megerősítették a templom birtokában, van történelmi
dokumentum, igaz, nem 1545-ből, hanem 1562-ből (Okmánytár a
török hódoltság történetéhez Magyarországon
*
, kiad. Szilády Áron és Szilágyi Sándor,
Pest
1863, II, 285.1.), viszont ebben nincs szó sem
nyilvános vitáról, sem a szakács szerepléséről. A szájhagyomány útján
fennmaradt történetet MK
olvashatta (ha olvasta) Ordinánsz Konstantin: A' Libanus
havasi alatt illatozó Titkos értelmű RózsaOkmánytár a hódoltság történetéhez Magyarországon,
I–II, gyűjtötték Szilády Áron, Szilágyi Sándor, Pest, MTA, 1863.
[OSZK]
*
c. könyvében (Szeged
1831,67:71. 1.):
Ordinánsz Konstantin: A' Libanus havasi alatt
illatozó Titkos értelmű Rózsa. Szeged, Grünn Ny., 1831.
[OSZK]
„(...) kevés idő alatt minden Rend-kor - és nembéli előbb igaz Katolikus
keresztény hívek az új tudománynak követésére eltsábitattak, úgy
annyira, hogy 1541-dik esztendőben (a’ mint az
eredeti Török nyelven íratott, és Levél-tárunkban fenntartott ok-levelek
nyilván bizonyittyák) az új Evangyéliomnak hívatlan hirdetői ide is
betsúszván az Havi Boldog Asszony tiszteletére szenteltetett Szegedi
Királyi Templomnak elfoglalhatása végett a’ helybéli kormányozó Török
Basa előtt minden erejeket 's mesterségeket megvetették, végtére gazdag
ajándékokkal a' főbb tiszteket megvesztegetvén, annyira vitték a'
dolgokat, hogy először ugyan ezen Templomnak Czinteremét elfoglalták; de
ezzel meg nem elégedvén, a' Töröknek engedelmével, minket a' Templomnak
derék részéből (navi Ecclesiae) kiszorítottak, minékünk egyedül a'
Sanctuárium hagyatván meg; (...) Azonban itt sem állapodott meg a' külső
Atyafiaknak a' Katolikus hívek ellen forraltt [!] gyűlölködések, sőt a'
rókát tulajdon barlangjából kipiszkáló süldisznónak furtsaságát
követvén, kézzel, lábbal rajta voltak, hogy a' Katolikusokat jólehet
egyedül törvényes birtokosokat kirekesztvén, az egész Templomot
elbitangollyák. Hogy pedig álnok igyekezetekben annál könnyebben
boldogulhassanak, bizonyos róka ravaszsággal tellyes Vásárhelyi
Prédikátort e' végre Szeged Városába nagy ígéretekkel meghívtak; kinek álnok
mesterkedésével, de leginkább válogatott drága ajándékokkal a’ legfőbb
Török Basát, és várbeli kormányozót úgy annyira lekenyerezték, hogy tsak
kevés hijján múlt el, ne hogy a' Sanctuárium bírásától is szegény
ügyefogyott Katolikusok végképpen megfosztassanak. Uly váratlan
veszélyről, sőt az új Evangyelikusok részére már elhatározott végzésről
az akkori Gárdján P. Eszéki Sebestyén magok a’ Törökök által
tudósitatván; ez minden erejét arra fordította, hogy az ellenkező
Atyafiaknak patvarkodásit, és tsalárd fortélyoskodásit éliből
kiforgathassa. (...) kinek is alázatos és zokogó kérésen 's esdeklésén
a' különben hitetlen Muselmán megilletődvén, hogy közöttük, és az új
Evangyelikusok között fennforgó pörlekedést vélekedése szerént
igazságossan eldöntse, mind a' két részt vallásbéli vetekedésre
meghatalmazza, 's e' végre bizonyos meghatározott napot rendelvén a'
győzedelmeskedni fogó résznek, az egész Templom birtokát szentül
megígéri; a' mi több ezen hit vallásos vetélkedésnek megbirálására ítélő
személyeket avagy Bírákat neveze ki, még pedig az előkelő oszmányok
(Törökök közzül hármat, nevezet szerént Kadi Abdrárt, Kadi Achmetet, és
Kadi Mechemetet) - ha szabad mondanom a' keresztény hitnek dolgaiban
derék tudósokat! - nem külömben a' Szegedi Polgárok közzűl is három hites
tanúkat (...)
A' meghatározott vetekedést mind a'
két-résznek szükségképpen elkelletett vállalni, ugyan azért a'
kirendeltetett napon a' fellyebb említettem ítélő személyek
jelenlétében, és az egybegyűltt [!] népnek sokasága előtt elkezdődik a'
nem kevesebb tűzzel, mint elszánt bátorsággal felválaltt [!] tusakodás;
öszvetartatnak a' bizonyító ellen-okok, öszve vissza forgattatnak a' sz.
könyvek, és írásbéli bizonyítások, és ímé, midőn a' szóbéli versengés
legnagyobb tűzzel mind a' két rész között folytatódnék, elő áll talám a'
konyha szolgálatból egy némelly írás tudatlan együgyű Szerzetes Fráter,
és a’ Prédikátor Úrnak szeme közé tekéntvén, a' vetekedést félbe
szakasztya, mondván: Nem így Uram? hanem felelly meg nekem ezen
kérdésre: Hányan vannak az Evangyélisták? A' Prédikátor, ki magát a'
legfontosabb kérdéseknek megfejtésére alkalmasnak és elég tudósnak
ítélte, nem kevés nehezteléssel vette a' feltett kérdést, és bizonyos
büszkeséggel, és megvetéssel szóba se akartt [!] a' szegény tudatlan
Fráterrel állani. Azonban sürgetik ötet a' Bírák, hogy felelne: Ha nem
tudtad — úgy mond a' Prédikátor - négyen vannak az Evangyélisták,
úgymint Máté, Márk, Lukáts, és János. Hát (így szóll az együgyű Fráter)
hol van az ötödik Evangyélista? Erre a' Prédikátor kereken tagadgya,
hogy ötödik Evangyélista is lett volna. De a' tudatlan Fráter semmit sem
tágítván: Ha olly tudós, 's bölts ember vagy - úgy mond - hol van az
ötödik Recsep nevezetű Evangyélista: a' melly
kérdésre a' Prédikátor egyedül hangos nevetéssel és hahotával felelni
elégnek tartotta. Azonban a' Török Bíráknak felettébb megtetszett az
együgyű Fráternek unszolása; ugyan azért Ibrahim Basának felkelése után
a' Bírák is felkelvén ülésekből, a' Templomnak igaz, és örökös birtokát
törvényes végzéssel a' mi részünkre végképpen elítélték, mondván: Nefélly Pap Gazda! Tiéd a' Templom.
”
Mint látható MK személynevei
történelmileg hitelesek, elbeszélésének menete nagyjából megegyezik Ordinánszéval
(a protestánsok elszaporodása, a megvesztegetések, a templom megosztása mint
a vita előzményei), viszont a vásárhelyi prédikátor felléptetését csak a
forrás magyarázza meg, MK-nál
érthetetlen marad, hogy a szegedi protestánsokat miért a vásárhelyiek
képviselik. A fő eltérés, hogy MK-nál a négy evangélista és Recef helyett a négy nagy próféta
és Mohamed áll. Ordinánsz
leírását úgy szokták értelmezni, hogy a prédikátor nevetése megsértette a
török bírákat, akiknél Recef arab egyházi szerző nagy tiszteletben állt.
(Reizner J.:
Szeged története
*
. Szeged, 1899,1.116-117. l.; Szakály F. in: Szeged történeteSzeged története. Szerk. Papp Gyula, Kristó
Gyula. Szeged, Somogyi Könyvtár, 1983-2010.
[OSZK]
*
. Szerk. Kristó Gy.
Szeged
1983,1.649.1.) Lehetséges, hogy MK túlságosan obskúrusnak találta ezt a
változatot, de az is lehet, hogy Szegeden ezt az alternatív változatot hallotta. (Mindenesetre
MK egyik törzshelye Szegeden a Próféta volt.)
Szeged története. Szerk. Papp Gyula, Kristó
Gyula. Szeged, Somogyi Könyvtár, 1983-2010.
[OSZK]