Arany – Tisza Domokosnak
Nagy-Kőrös, Nov. 22.
1851.
Azt, hogy jó fiú, én régen tudom; de azt hogy olly szorgalmas levél és versíró lenne,
kevésbbé tapasztaltam: azért nehezen se essék, ha mingyárt levelem elején, szorgalmáért
megdícsérem. Minden esetre mérsékleni fogja e dícséret fölötti örömét az alantabb következő
kritika.
Már, pap bácsira nézve, elszunnyadt kissé „a lelkiismere, tem”,
n
az igaz: mea culpa, mea maxima
culpa! de ki tehet rólahogy én nem vagyok képes két három levelet egy szuszszal megírni? Már
pedig most is erőszakot tettem magamon, a mennyiben, egy napról, Jegyzet
pap bácsira nézve, elszunnyadt kissé „a lelkiismeretem”, stb.Szabó József geszti lelkész hivatkozott
Arany János
lelkifurdalási kötelezettségére, mivel még nem
írt neki. „Én vétkem, én igen nagy vétkem” – idézi Arany János
Arany János
tréfásan a bűnbánat szavait. (Szabó József üzenetét lásd Arany János
Tisza Domokos
nov. 16-i
levelében.)
Tisza Domokos
Kovács
bácsinak is írok: ha még pap bácsinak is írtam volna
(ugyanazon tárgyakról, vagy inkább ugyanazon semmiről) bizonyosan megfekünném. Tehát csak
türelem! annyival is inkább, mert a mint a költő mondja: „Nyulak szigetében el is
temettetett.”Kovács János
n
A Nyulak szigete: Nagy-Kőrös; az eltemetett legény: saját uri magam.
Jegyzet
„Nyulak szigetében el is temettetett.”Várható kőrösi elszigeteltsége illusztrálására ezt az idézetet már nov. 12-i levele utóiratában üzente „Pap bácsi”-nak, azaz Szabó Józsefnek, a geszti lelkésznek.
Mult – Jelen – Jövő
n
Jegyzet
Mult, Jelen, Jövő – Végszó – VisegrádE verseit
Tisza Domokos
nov. 16-i levelében küldte, szövegüket lásd 415–417.
l.-on.Tisza Domokos
de türő! én nem kiáltanék fel, csak nyugott beszédben folytatnám; mert
semmi szükség itt pathetikus beszédre.
sok sohajt. A sok-at, ha lehet, substantivum nélkül
használni nem kell: itt is például, első olvasásra kétértelmű; mintha ezt
tenné: multa suspiria. Pedig correct stílusban első olvasásra is minden
mondatnak világosnak kell lenni.
Ahogy az ifjak a jelenen tul haladtak, azaz jövőben kalandoznak s a
vének elmaradtak, azaz a multban sovárganak: szép eszme. Az
alkalmazásban (tulhaladtak – elmaradtak) van uj:
mert az eszme maga már
Petőfi
nél
meg van. De az nem baj: eredeti eszme ritka, – s az ismeretes eszme, uj
alkalmazás által, mintegy eredeti zamatot nyer.
Petőfi Sándor
Ha eddig csak gáncsoltam: most dicsérnem kell. A jövő allegoriája:
délibáb, puszta, etc. igen szép. Illyeneket
Domokos
, illyeneket mindíg! – A
kidolgozáson látszik valami gyakorlatlanság: de az eszme, elegendő csínnal eléadva, bármelly
költőnek becsűletére válna.
Tisza Domokos
itt az a hiba, hogy a hasonlitás fordítva történik: a délibábtól
ragyogó erdő a jövő napokhoz, nem megfordítva, van
hásonlítva. A szerkezet hibás csak, nem az eszme. Illyen formán írtam volna, például:
„Villám sebesen” nincs miért. A képzelet, mióta megláttuk a délibábot,
folyvást vele van, kíséri azt; a mint a délibáb tovább halad, a képzelet is halad vele. Hisz
épen a képzelet csinálja a
dbábot
: a
reményt.
Szerkesztői feloldás: délibábot
„Küld tarkabarka képeket” küld? honnan? hova? hiszen, eo ipso, hogy a
reményt délibábhoz hasonlítottuk, tudnivaló, hogy az valami lényegtelen csalkép. Azután: nem a
képzelet az, melly a csalódást észreveszi, hanem az
értelem; a tapasztalás; t.i. hogy midőn az olly tündéri
erdőkhöz falukhoz vagy akármihez érünk mi: akkor
látjuk hogy az is csak ollyan, mint a többi; ha az
erdőnek árnya van, vannak vadai s
kigyói is; ha a falu nyugalmat ajánl,
nyomort is tüntet fel etc. Igy volna ép az allegória: a képzelet, bár
meddig repdes a délibáb után, azt mindig bájosnak találandja: az értelem az, melly, ha a
bűfényben tükröző tárgyakig eljutottunk, észreveszi a csalódást. –
[szerkesztői feloldás]
,
A rémkép: rémképnek nem átalánosan minden tűneményt, hanem csupán a
rémeseket (mint kísértet) nevezzük: noha eredetileg rém – rémlik,
mindenre alkalmazható lenne, a mi előttünk hirtelen föllebben s eltűnik, a nélkűl, hogy
alakját
kivehetnők szemmel. –
[törölt]
« láthatnók »
ez a mint tudom
Kálmán
nak
(Tisza Kálmán
Byron
hoz méltó) szép
verse. Ezt látszik utánozni az 1ső strophában: de ez
utánozhatatlan! „Szent balzsam?” mi az? átalában a
beteg nem szereti az orvosságot: a szeretet szívből
jő: a balzsam szeretete csak a fejből.
Byron, George Gordon
Naptól rég felejtett fellegek Bajos ezt állítani. Mondom: allegóriában
„szembetűnő hasonlatnak kell lenni”: az, hogy a nap felejti a fellegeket
semmi hasonlati alappal nem bír, épen ugy nem, mint az, hogy a nap házas
ember
[törölt]
« pe »Petőfi
nél; melly vers rosz
allegóriáit egyszer szóval kimutattam volt.
Petőfi Sándor
Midőn a hű: az a felesleges. A hű
arája olvasva ezt is tehetné a hűnek arája. Szabatosabb:
midőn hű arája.
A mi az egészet illeti: a vizsegrádi hegy elváltozott leánynak, nagyon
óriás (átalában irtódzom óriás leányok eszméjétől – mert a leányban
kellemet követelek; a nagyságban
fönnség, erő etc. lehet, de kellem nincs; ezért
óriás hölgy: kiállhatlan kép); a Dunát könnynek nevezi ugyan
Eötvös
, de a haza könnyének; s a
hazához, a proportione, mégis inkább illik könnynek, mint a visegrádi
hegyhez; hol még az a falsum is van, hogy a Duna nem e hegyből ered. A
koszorú eszméje még leginkább passolna, a mennyiben vár, bércz tetőn,
koszorú, korona formán áll: de ha az óriás leányt nem szeretem, koszorúját sem szerethetem. Im
ezek őszinte egyéni nézeteim, mellyeket azonban, ha hely volna, aestheticai tekintélyekkel is
támogathatnék. –
Eötvös József
És most, kedves
Domokos
! miután
jól kiveszekedtük magunkat, legyünk ismét jó barátok. Ne hagyja magát zsémbelésim által
elrettentetni, hanem írjon s küldje el verseit megint: jövő alkalommal bizonynyal jobb
humorban talál levele: s akkor csupán dícsérni fogom. Most pedig vegye elő képzelőtehetségét
és képzelje hogy jobbját ugy megszorítom, mint fogom akkor, ha igéretét beváltandja s itt
Tisza Domokos
Kőrös
ön meglátogat. Isten velünk!
Nagykőrös
Arany János
Arany János